Francuska uvela izuzetno stroga pravila za vozače električnih trotineta

Od subote, 26. oktobra, u Francuskoj je na snazi set pravila za vožnju trotineta na električni pogon. Njihova upotreba je u poslednje dve godine prilično omasovljena – a neki od razloga su i pristupačnost različitih terena pomoću njih, njihova veličina i smanjeni negativni uticaj na okruženje. Francuske vlasti su na donošenje propisa bile podstaknute revoltom pešaka koji su se osećali ugroženo ovim prevoznim sredstvima i stotinama sudara od kojih je nekolicina imala čak i smrtni ishod.

Foto-ilustracija: Unsplash (Marek Rucinski)

Glavni izazov zakonodavcima je bio, pre svega, uspešno i bezbedno uključenje relativno novih učesnika u saobraćaj, a odredbe koje su donete s tim ciljem su sledeće.

Francuzi treba da imaju najmanje 12 godina kako bi gradom jezdili dvotočkašima na električnu energiju, a pored starosne granice je uvedena i zabrana kretanja po trotoarima, osim na posebno označenim mestima i to brzinom hodanja. Prilikom vožnje, nije dozvoljeno korišćenje mobilnih telefona, kao ni slušalica. Na vozilu sme da bude samo jedna osoba.

Kretanje seoskim saobraćajnicama takođe podleže zabrani.

Ministar saobraćaja Žan Batist Zebari je istakao da će ovako ohrabriti „odgovorniju upotrebu“ električnih trotineta, a šetačima vratiti spokoj „a posebno najranjivijim grupama – starima, deci i hendikepiranima“.

Trotineti na elektropogon mogu da razviju brzinu i do 50 km/h, a Francuzi su najavili da će u budućnosti, a najkasnije u julu sledeće godine, i ona biti ograničena i to na 25 km/h. Trenutno je neohodno da vozači elektrotrotineta na putevima s višim maksimalnim brzinama nose kacige i upadljivu odeću.

Nisu isključivo „vlasnički“ trotineti problem. Ljudi koji iznajmljuju električne trotinete ih, nakon korišćenja, bezbrižno ostavljaju na javnim površinama, te narušavaju izgled ulica i parkova. U Parizu se neretko desi da pojedini budu bačeni u reku Senu. Pojedine kompanije ih spašavaju kako bi ih reciklirale.

Popularnost električnih trotineta i kod nas raste, ali oni i dalje ne podlažu bilo kakvoj regulativi. Zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić je najavio zakonsko uređenje tog vida transporta u srpskoj prestonici.

Jelena Kozbašić

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti