Zašto više ljudi bira noćni voz od Beča do Brisela nego avion?

Vesti | Mobilnost | Svet

Foto: Facebook (screenshot)

Prva vožnja na ponovo uvedenoj železničkoj liniji između Beča i Brisela u ponedeljak je dočekana uz muzički bend i crveni tepih koji je prekrio platformu. Voz „Nightjet“ iz Brisela krenuo je srdačno pozdravljen 2 minuta pre predviđenog termina u prepodnevnim časovima.

Ovaj noćni voz ima nekoliko zaustavljanja u Nemačkoj i Belgiji i emituje 10 puta manje ugljen-dioksida od leta između ova dva grada. Železnička linija je ponovo pokrenuta u skladu sa ciljevima zelene ekonomske revolucije, a u planu je i jedna iz Amsterdama.

Vožnje će za sada biti u nedeljom, ponedeljkom, sredom i četvrtkom. Postojaće i godišnja pauza u režimu rada ove linije u julu i avgustu.

Ipak, cene karata za voz i dalje su skuplje od avionskih. Mnogi smatraju da je to neophodno promeniti u što skorijem periodu, ističući koliko je avionski saobraćaj štetniji za životnu sredinu i da zato ne može predstavljati jeftiniju alternativu. Napominju da je potrebno dati prednost zelenom transportu, koji treba da bude dostupan svima.

Krajem prošle godine devet zemalja članica Evropske unije, uključujući Belgiju, Bugarsku, Dansku, Francusku, Nemačku, Italiju, Luksemburg, Holandiju i Švedsku, pozvalo je komisiju da predloži nove mere za povećanje cene vazduhoplovstva. Međutim, potrebna je jednoglasnost svih zemalja članica kad je reč o promenama poreskih zakona. Avionske kompanije su se odmah pobunile jer bi porez na gorivo doveo do poskupljenja karata za 10 odsto, što bi rezultiralo smanjenju određenog broja putnika.

Saobraćaj emituje gotovo četvrtinu od ukupne emisije gasova sa efektom staklene bašte i predstavlja jedan od glavnih uzoraka zagađenja vazduha u gradovima. Zato je potrebno smanjiti čak 90 odsto emisija iz saobraćaja da bi se postigla klimatska neutralnost.

Upravo se zbog toga ističe da je najmanje poželjna opcija oslanjanje na vazdušni saobraćaj i da je neophodno okretanje drugom vidu transporta, naročito za kraće relacije.

Jelena Cvetić