Višekratne kese – rešenje ili novi problem?

Foto-ilustracija: Unsplash (Joni Gutierrez)

Uprkos obećanjima najvećih britanskih trgovačkih lanaca da će rešiti problem plastične ambalaže koju plasiraju u svojim prodavnicama, količina plastičnog otpada, prema zajedničkom istraživanju Agencije za istraživanje životne sredine (EIA) i Grinpisa, i dalje raste. Naime, procenjuje se kako su prošle godine prodajna mesta vodećih britanskih lanaca plasirala čak 903.000 tona plastične ambalaže, što je povećanje od 17.000 tona u odnosu na 2017. godinu! Taj veliki porast delom je podstaknut i prodajom velikog broja višekratnih debljih plastičnih kesa. Njihova je prodaja porasla za 26 odsto i popela se na čak 1,5 milijardu ili 54 kese po domaćinstvu. Čak 7 od 10 vodećih trgovinskih lanaca povećalo je svoj plastični otisak, a neznatno smanjenje postignuto je u samo 3 trgovačka lanca – „Waitrose“, „Tesco“ i „Sainsbury’s“, navodi se u izveštaju „Provera plastike II: Proboj i povratak iz supermarketa“ („Checking Out on Plastics II: Breakthroughs and backtracking from supermarkets“).

Najnovije brojke potvrđuju da porast potrošnje ovih višekratnih kesa dodatno utiče na porast plastične ambalaže koju koriste vodeći trgovački lanci, pa Agencija za istraživanje životne sredine (EIA) i Grinpis zato naglašavaju potrebu njihove zabrane ili prodaje po znatno višim cenama kako bi se uticalo na smanjenje količina plastičnog otpada. „Šokantno je da se uprkos sve većoj svesti o krizi plastičnog otpada količina plastike za jednokratnu upotrebu koju koriste najveći britanski supermarketi zapravo povećala u posljednjih godinu dana“, izjavila je Džulijet Filips iz Agencije za istraživanje zaštite okoline (EIA). „Trgovci moraju da pooštre ciljeve kako bi postigli stvarna smanjenja plastične ambalaže i proizvoda za jednokratnu upotrebu. Moramo se odupreti kulturi bacanja u koju nas dovodi naš potrošački mentalitet i to promenom celog sistema, a ne zamenom jednog plastičnog proizvoda drugim. To nije rešenje.“ Rast prodaje višekratnih kesa sugeriše da neki potrošači lagane plastične kese za jednokratnu upotrebu, koje su uglavnom već uklonjene iz prodavnica, jednostavno i bez previše razmišljanja zamenjuju trajnijim i debljim kesama, koje sadrže mnogo više plastike i zato predstavljaju još veći problem. Na primer, lanac „Island“ je u poslednjih 12 meseci zabeležio desetostruki porast prodaje takvih kesa, a „Tesco“ je njihovu prodaju povećao s 430 miliona na 713 miliona.

Foto-ilustracija: Unsplash (Chris Yang)

Prodaja gotovih jela i ručkova u plastičnoj ambalaži, čija se vrednost procenjuje na oko 25 milijardi funti godišnje, takođe znatno utiče na porast plastičnog otpada. U izveštaju se navodi kako taj deo prodaje britanskih trgovina zahteva temeljnu transformaciju jer se najveći deo gotovih jela prodaje isključivo u jednokratnoj plastičnoj ambalaži. Do sada se tom problemu nije poklanjalo previše pažnje, a jedino je trgovački lanac „M&S“ u ograničenom broju svojih radnji ponudio mogućnost korišćenja posuda za višekratnu upotrebu. Najveći deo plastičnog otpada čine pakovanja robnih marki britanskih trgovina i to čak 367.000 tona. Istraživanjem je otkriveno kako su upravo ti proizvodi glavni krivac za porast plastične ambalaže, što potvrđuje da trgovački lanci svoje dobavljače nisu uspeli da prisile na promenu poslovanja. „Tesco“ je jedini britanski trgovački lanac koji je svojim dobavljačima dao ultimatum da smanje prekomerno korišćenje plastike i najavio prestanak korišćenja teško reciklabilne crne plastike za pakovanje gotovih jela do kraja ove godine. U izveštaju su pohvaljene inovacije poput probnog uvođenja rinfuzne prodaje u trgovačkom lancu „Waitrose“, odnosno u njihovoj prodavnici u Oksfordu, u kojoj je omogućena kupovina čak 160 različitih vrsta voća i povrća i 48 drugih prehrambenih proizvoda bez plastične ambalaže, uključujući testeninu i žitarice, kafu, smrznuto voće, pivo, vino i sredstva za čišćenje. Kako je navedeno, dosadašnja iskustva su veoma pozitivna, a analizom trajanja rinfuzne prodaje utvrđeno je da takav koncept može uspeti i u drugim radnjama. „Waitrose“ će zbog toga rinfuznu prodaju proširiti na dodatne tri prodavnice.

No, Fiona Nikols iz britanskog Grinpisa smatra da prodavnice ipak ne uspevaju da smanje količinu plastičnog otpada i ne zadovoljavaju potrebe svojih kupaca. „Svi trgovački lanci najavljuju smanjenje korišćenja plastične ambalaže, ali u stvarnosti na police svojih radnji stavljaju više plastike nego ikada pre“, izjavila je Fiona Nikols. „Trgovački lanci moraju da promene način svog poslovanja i kupcima ponude mogućnost kupovine bez plastične ambalaže, čime će potvrditi svoju zabrinutost zbog globalne krize plastike.“

Izvor: S.F. /Ekovjesnik