U blizini svetog grada Inka Maču Pikčua se, uprkos protivljenju ljudi, gradi aerodrom?

Vesti | Turizam | Svet

Maču Pikču je, prema mišljenju stručnjaka, najznačajnije opipljivo nasleđe o dobu veličanstvenog carstva Inka na južnoameričkom kontinentu. Grad je nastao u 15. veku na istočnoj strani planine Andi na nadmorskoj visini od oko 2.400 metara. Nakon osvajanja teritorija, moćna vojska Inka je iskopala kanale za navodnjavanje i popločala puteve, a građevinari su sagradili tvrđave, hramove i monumentalne kamene zgrade smeštene po terasama i raspoređene oko središnjeg trga.

Foto-ilustracija: Pixabay

Nakon jednog veka života u Andima, za vreme pokoravanja Južne Amerike od strane Španaca, narod je napustio Maču Pikču.

Stotinama godina zaboravljeni grad je 1911. „otkrio“ američki istoričar Hajram Bingam. Pored zadivljujuće i napredne arhitekture, područje odlikuje i izuzetna biološka raznovrsnost.

Od ponovnog otkrića, Maču Pikču privlači pažnju turista i istraživača i svake godine beleži sve veću posećenost – od manje od 80 hiljada posetilaca 1990. do više od 1,5 miliona u 2018. Popularnosti je doprinelo i to što se od 1983. drevni grad na teritoriji današnjeg Perua nalazi na listi svetske baštine Uneska. U julu 2007, Maču Pikču je, prema rezultatima glasanja ljudi širom planete, proglašen za jedno od sedam novih svetskih čuda.

Posetioci trenutno imaju priliku da do njega stignu preko samo jednog aerodroma sa jednom pistom u obližnjem gradu Kusko.

Nadređeni organi rešenje za smanjenje gužve i povećanje pristupačnosti lokaliteta vide u izgradnji novog međunarodnog aerodroma u gradu Činčero, koji se nalazi između Maču Pikčua i Kuska. Protivnici projekta tvrde da će očekivani priliv više ljudi naneti više štete krhkim istorijskim građevinama.

Uprkos tome što broj poseta na godišnjem nivou dvostruko prevazilazi broj koji preporučuje Unesko, peruanske vlasti žele da ovo važno arheološko nalazište učine dostupnijim javnosti. Od toga ih deli izgradnja aerodroma vrednosti pet milijardi evra i mnogobrojni naučnici i građani koji joj se suprotstavljaju. Za potonje ne mare.

„Aerodrom će biti završen u najkraćem mogućem roku zato što je neophodan Kusku“, rekao je ministar finansija Perua Karlos Olivija.

Peticija protiv izgradnje aerodroma Činčinero je u trenutku zaključenja teksta imala 51.760 potpisnika.

Dodatno se brinu i za upravljanje posledično većom količinom otpada koja bi mogla da završi u tamošnjem jezeru, na taj način ugrožavajući snabdevanje žitelja Kuska vodom.

Jelena Kozbašić