Upotreba dronova umesto kamiona za transport?

Foto: pixabay

Istraživanja su pokazala da bi dronovi mogli dostaviti određene predmete brže sa manje pritiska po životnu sredinu, ipak postoje određene prepreke.

Asocijacije na dronove su različite. Od sprava za zabavu u parku do smrtonosnog oružja, ali da li bi u budućnosti mogli biti koristan alat u borbi protiv klimatskih promena?

Prema nekim istraživačima upotreba dronova umesto kamiona mogla bi drastično da smanji emisiju gasova sa efektom staklene bašte. Ova spoznaja stvara prostor za velike kompanije poput Gugla i Amazona da povećaju upotrebu dronova prilikom dostavljanja proizvoda.
“Dronovi mogu da naprave veliki uticaj na emisije štetnih gasova, naročito sada kada je transport najveći faktor zagađenja”, rekao je Džošua Stolarof, naučnik iz Nacionalne laboratorije u Lajvmoru u Kaliforniji. “Ta poslednja milja puta u transportovanju robe do njene destinacije nosi veliki udeo u zagađivanju. Postoji mnogo mogućih scenarija gde se dronovi mogu koristiti za dobrobit našeg okruženja.”

Stolarof i njegove kolege proveli su tri godine proučavajući razlike uticaja na životnu sredinu između jednog tipa dronova i kamiona koji se kreću na dizel goriva. U novom istraživanju publikovanom u časopisu Nature Communications, otkrili su da su u radijusu od 4km, dronovi koji rade na bateriju trošili mnogo manje energije po porudžbini paketa nego kamioni za dostavu. Rezultati istraživanja ukazuju na to da dronovi mogu da isporuče određene predmete mnogo brže i sa manje posledica po okolinu nego kamioni za prevoz robe koji su odgovorni za 1/5 svih gasova sa efektom staklene bašte globalno.

Međutim, postoji nekoliko prepreka u tome da dronovi zamene vozila za drumski transport. Zbog svog ograničenog dometa dronovi zahtevaju mnogo veće skladištene kapacitete. Takođe, nailazi se na poteškoće prilikom transporta većih paketa, naročito ako se dronovi pune preko mreže koja se napaja na fosilna goriva a ne pomoću obnovljivih izvora energije.
“Dron bi bio dobro rešenje prilikom dostavljanja mobilnih telefona ili para naočari. Kada je reč o težim paketima poput monitora? I ne baš”, rekao je Stolarof.
U kompaniji Amazon, odlučni su u tome da sve pošiljke koje su lakše od 2.5 kg, što čini većinu njihovih isporuka, budu transportovane dronovima. U decembru 2016. godine, objavili su da su uspešno izvršili svoju prvu dostavu dronom kada su svom potrošaču u Velikoj Britaniji za 13 minuta dostavili kokice i priključak za televizor.
Kompanije su testirale ove letove na teritoriji Evrope zbog strogih regulacija vazdušnog saobraćaja u Americi, gde zakon nalaže da dronom mora upravljati čovek, i da letelica mora biti u njegovom vidokrugu sve vreme tokom trajanja leta.

U septembru prošle godine, sudar drona sa vojnim helikopterom u Nju Jorku dodatno je povećao zabrinutost povodom korišćenja dronova u komercijalne svrhe.
“Ovde ima mnogo potencijala, ali vrlo je izazovno”, na ovu temu izjavio je Logan Kampbel, direktor Aerotas-a, konsultantske firme koja se bavi savetovanjem kompanija koje žele da koriste dronove u svom poslovanju. “Upotreba dronova je smislena prilikom isporuke lekova ili nekih bitnih dokumenata, ali nema smisla isporučivati mleko pomoću njih. To se lakše i daleko efikasnije može uraditi putem drumskog saobraćaja.”

“Da bi upotreba dronova u ove svrhe bila smislena, moraju se promeniti zakoni. Bezbednost vazdušnog saobraćaja je veliko pitanje sa kojim niko ne bi želeo da pravi kompromis. Malo je verovatno da bi, čak i Amazon, sa svim novcem koje može da uloži u lobiranje izmena regulativa, to mogao da promeni.”

Milan Zlatanović

Izvor: theguardian

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti