UK: Prodavci kućne opreme profitiraju od najavljenog poreza na čaše za jednokratnu upotrebu

Foto-ilustracija: Pixabay

Svake godine u Ujedinjenom Kraljevstvu baci se 2 i po milijarde čaša kafe-za-poneti (30 hiljada tona), od čega tek svaka 400. bude reciklirana (0,25 odsto).

Reciklaža ovih šoljica ne može da bude obavljena u uobičajenim reciklažnim sistemima jer se prave od kartona sa čvrsto vezanim polietilenskim slojem koji je nemoguće ukloniti u mlinovima za papir. Kako pola miliona čaša bačenih na dnevnom nivou predstavlja opasnost po čovekovo okruženje, poslanici odbora za zaštitu životne sredine nastoje da preduzmu zaštitne mere.

Oni su najpre pozvali na naplatu poreza u iznosu od 25 penija, odnosno 28 centi, po prodatoj šolji napitka. Ovaj novac bio bi iskorišćen za finansiranje pogona za preradu ove vrste otpada. Uz to, zabrinuti poslanici smatraju da prodavci kafe na svoje proizvode treba da počnu da lepe etikete kojim bi obrazovali svoje mušterije o štetnosti smeća po prirodu, tako da bi ostrvljani na čaši makijata sa karamelom iz Starbucks-a pored svog imena uskoro mogli da zateknu i zabrinjavajuće podatke o negativnom uticaju čaša za jednokratnu upotrebu.

Do 2023. godine, šoljice za jedno korišćenje bi mogle da budu u potpunosti zabranjene ukoliko se ne dostigne cilj da sve upotrebljene budu i reciklirane. Neki od lanaca kafića, poput Costa-e, pokazali su inicijativu da doprinesu rešavanju datog problema postavljanjem kanti za reciklažu u svojim objektima, čiji bi sadržaj potom slali jednom od tek tri specijalizovana prerađivačka postrojenja. Ipak, u duhu pomenutih događaja, najviše profitiraju prodavnice kućne opreme koje zabeležavaju ogroman rast u prodaji čaša za višekratno korišćenje.

Argos, lanac maloprodajnih objekata, izjavio je da je u decembru 2017. godine prodao 537 odsto više čaša za višekratnu upotrebu u odnosu na isti period prethodne godine. Do sličnih nalaza došli su i trgovci kuhinjskom opremom, Lakeland, kod kojeg je prodaja istog dobra skočila za preko 100 odsto na mesečnom nivou, i Robert Dyas, koji je prijavio skok od 50 odsto u godišnjoj perspektivi.

Zapažanja menadžera kompanije Argos, Dauna Ričija, su da je porast kupovine šoljica za višekratno korišćenje tokom Božića, pored najavljenog poreza, podstakla i popularnost emisije Blue Planet II, kao i činjenica da neki od najvećih trgovaca kafom u Ujedinjenom Kraljevstvu nude popuste za kupce sa eko-prijateljskim šoljicama.

Jelena Kozbašić

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti