U Srbiju stiže ABB-ov najbrži punjač na svetu Terra 360

Foto: Dejan Dešić, ABB Srbija

U svetskim metropolama elektrifikacija kako privatnog, tako i javnog transporta uhvatila je ozbiljan zamah. Električni automobili, autobusi, a sve više i kamioni, u bliskoj budućnosti postaće svakodnevna pojava na ulicama Srbije.

Raste svest građana o prednostima koje donosi ovakav vid transporta – da ova vozila ne emituju štetne gasove, a jeftinija su za održavanje u odnosu na vozila sa motorima na unutrašnje sagorevanje. Mnoge zemlje intenzivno rade na podsticanju kupovine automobila na električni pogon različitim vidovima podrške. Srbija napreduje u ovom segmentu i već treću godinu za redom subvencioniše nabavku ovih vozila.

Naravno, sve brži razvoj elektromobilnosti nužno prati i razvoj mreže punjača, što je neophodno kako bi električni automobili bili ravnopravni učesnici u saobraćaju. Kompanija ABB je svetski lider u proizvodnji elektropunjača, sa najvećom instaliranom bazom stanica za brzo punjenje električnih vozila širom sveta. O najbržem punjaču na svetu, Terra 360, elektropunjačima, električnoj formuli i planovima za budućnost razgovarali smo sa Dejanom Dešićem, rukovodiocem segmenta Infrastruktura i transport u kompaniji ABB.

EP: Koliko brzo napreduje razvoj tehnologije proizvodnje elektropunjača?

Dejan Dešić: ABB je napravio veliki iskorak u tehnologiji proizvodnje elektropunjača, što i pokazuje naš istorijat. Sve je počelo 2010. godine kada je ABB lansirao svoj prvi punjač TERA 50 KW, u vreme kada je ustanovljen i prvi standard konektora za punjenje, CHAdeMO. Tada su proizvedeni i prvi automobili koji su mogli da se pune brzim punjačima. Zatim je 2012. godine ustanovljen standard CCS koji je i danas najzastupljeniji jer je u stanju da prenese velike snage, preciznije – duplo veće nego što može standard CHAdeMO. Svi ABB-ovi punjači imaju mogućnost korišćenja konektora po oba standarda. Godine 2012–2013. kompanija ABB punjačima TERA 51 i TERA 53, oba jačine 50 KW, oprema auto-puteve u Holandiji i Estoniji. Nakon 2014. godine kreće intenzivan razvoj mreže punjača na teritoriji SAD-a, Azije i Evrope, gde je implementirana celokupna ponuda kompanije ABB. Ono što je naročito interesanto u ABB-ovom svetu jeste to da se 2017. godine lansira punjač snage od 150 ili 350 KW, koji je modularnog tipa, ali isto tako proširiv. To konkretno znači da mu dodavanjem jednog energetskog ormana za napajanje povećavate snagu na 350 KW. Sa razvojem punjača istovremeno pratimo i razvoj energetskih potreba elektrčnih autobusa i kamiona, te ABB pravi portfolio punjača i za jedne i za druge.

Foto: ABB

Električni autobusi su uveliko prisutni na drumovima i za njih postoje punjači za veoma kratko punjenje velikim snagama na usputnim stanicama. S druge strane, postoje i punjači koji su postavljeni unutar autobskih depoa, gde se vozila pune tokom noći, te zato i nema potrebe da oni budu velikih snaga. Najnovija serija punjača od 50 KW izlazi 2018. godine. Karakteriše ih mogućnost punjenja automobila i mnogo većim naponom do 920 V, što je napon potreban za punjenje najsavremenijih premijum modela koji imaju bateriju velike snage. ABB je 2019. godine na tržište plasirao jedan kompaktan brzi punjač snage 24 kW, koji lako može da se montira na zid. Serija sporih punjača plasirana je 2020. godine, čime ABB kompletira portfolio svojih proizvoda i može se reći da je u ovom trenutku reč o najkompletnijoj ponudi na svetskom tržištu. Da je ABB apsolutni lider na tržištu celog sveta, govori i podatak da je prodato preko 30.000 brzih punjača i više stotina hiljada sporih punjača, a taj broj se svakodnevno povećava.

EP: Krajem 2021. godine ABB je lansirao najbrži punjač na svetu, Terra 360. Šta nam o njemu možete reći? Gde se trenutno on može naći i kakvi su planovi za dinamiku postavljanja širom sveta? Kada bi mogao da bude postavljen u Srbiji?

Dejan Dešić: Najbrži ABB-ov punjač Terra 360, koji je predstavljen krajem 2021. godine, biće uskoro promovisan i u Srbiji. Njegova prodaja u našoj zemlji počinje u drugoj polovini ove godine. Prvi punjač Terra 360 je instaliran u Norveškoj i on je pušten u rad. Norveška je zemlja koja je bogata naftom, a opet najbrže napreduje u elektrifikaciji svoje putne mreže i voznog parka. Ono što vam omogućava trenutno najbrži i najjači punjač na svetu jeste da dopunite bateriju tako da za tri minuta punjenja možete da pređete 100 km. Koncipiran je tako da istovremeno može da puni četiri automobila, što je velika prednost kako za vlasnika punjača, tako i za same korisnike. Njegov algoritam je takav da ukoliko se puni jedan automobil on može da isporučuje snagu od 360 kW, koju u ovom trenutku mogu da prime samo premijum automobili. Ukoliko se istovremeno pune dva, tri ili četiri automobila, punjač automatski preusmerava snagu, na 180 ili 90 kW (2 automobila na 180 kW, tri na 120 kW, četiri na 90 kW ili jedan na 360 kW). Postoje različite opcije dužine kablova, koji mogu biti tečno hlađeni, kao i vazduhom hlađeni, to je neophodno zbog velikih snaga koje se prenose.

Foto: ABB

EP: „Pametne zgrade” već u projektnoj dokumentaciji moraju imati elektropunjače, kakva je situacija u Srbiji kada je reč o ovome?

Dejan Dešić: U savremenim zgradama, već u projektu postoji zahtev da one imaju postavljene spore punjače, kako bi dobile sertifikate o zelenoj gradnji ili o efikasnosti i uštedama. Konkretnije, projekti koje se sada grade, predviđaju punjače na pet ili deset parking mesta. Ono što se već dešava, a na šta je potrebno skrenuti pažnju, jeste da se instalacije postavljaju samo za predviđeni broj punjača.

Međutim, za nekoliko godina većina će voziti električne automobile i mnogima će biti potrebno mesto sa elektropunjačem, ali tada će doći do toga da će ponovo morati da se uređuju instalacije kako bi svi mogli da postave punjač na parking mesto. Već sada imamo slučaj da su stanari jednog stambenog kompleksa odmah nakon useljenja shvatili da određen broj parking mesta ima punjač, te su zahtevali da se svima omogući ugradnja elektropunjača. To je, naravno, podrazumevalo izradu novog projekta, sa proširenjem trafostanice. Zato apelujem da se već sada u projektima predviđa ono što će se svakako podrazumevati za nekoliko godina. Punjači kompanije ABB mogu se videti kako na javnim prostorima, kod automobilskih dilera koji su u obavezi da imaju elektropunjače na svom posedu, tako i na benzinskim pumpama. Putevi Srbije već imaju instalirane naše punjače. Kurirske službe polako prelaze na ovaj vid tranpsorta i takođe u svom posedu imaju punjače. ABB punjači su instalirani u šoping centrima, novim stambenim i poslovnim objektima i uveliko su na raspolaganju korisnicima.

Intervju vodila: Milica Radičević

Tekst u celosti možete pročitati u Magazinu Energetskog portala ELEKTROMOBILNOST.

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti