U kojoj zemlji ima najviše električnih automobila?

Mobilnost

Foto-ilustracija: Unsplash (Marc Heckner)

Kada bi na ovo pitanje bilo lako odgovoriti (a nije), naprosto bismo mogli reći da je zemlja sa najvećim brojem električnih automobila Kina. Najmnogoljudnija zemlja na svetu može se pohvaliti i sa najvećim brojem ekoloških vozila, a najprodavaniji modeli su Teslin model 3 i Honguang Mini.

Ipak, kada u obzir uzmemo broj stanovnika Kine, dva miliona električnih vozila više ne deluje tako grandiozno, jer na 100 ljudi dođe svega 0,1 električnih vozila (EV).

Sličnu matematiku sproveli smo i na Norveškoj, a rezultati kažu da na 100 ljudi dodje 8,5 električnih vozila. Time je Norveška zvanično zemlja sa najvećim brojem vozila na baterije u odnosu na broj stanovnika sa tendencijom rasta broja ekoloških vozila u budućnosti.

Ova skandinavska zemlja radi sve kako bi podstakla svoje građane da kupe električni automobil, a kako prenose svetski mediji, vozači EV u Norveškoj ne moraju da plaćaju putarine, carine i parking mesta, dok su im mnoge usluge kao što je vožnja krizerima ili autobusima, potpuno besplatne.

Ako popularnost električnih automobila nastavi da raste, Norveška bi mogla biti među prvim zemljama koje će u potpunosti ukinuti benzince i dizelaše do 2025. godine.

Ukoliko nastavimo sa našom matematikom, zemlje sa najvećim brojem EV na 100 stanovnika sz Francuska sa 0,8 vozila i Velika Britanija sa 0,3 vozila. Takođe, Francuska je zemlja u kojoj je najveći procenat stanovništva, preko 75 odsto, zainteresovan za kupovinu električnih vozila, prenose svetski mediji.

Iako se, prilikom kupovine, većina vozača ipak opredeli za benzince, analitičari ističu da masovna prodaja električnih vozila u ovoj evropskoj zemlji tek predstoji.

Srbija se trenutno, ali nadamo se ne zadugo, nalazi među zemljama sa najmanjim brojem električnih vozila jer na 100 ljudi dođe svega 0,04 električna automobila, uključujući i hibride.

Kada smo već kod hibrida, po broju ovih vozila Japan je nesumnjivo na prvom mestu, a svako peto vozilo kombinuje električni motor i motor sa unutrašnjim sagorevanjem, prenose mediji. Ipak, nameće se pitanje zašto Japan još uvek okleva kada su u pitanju proizvodnja i masovna upotreba isključivo električnih vozila, budući da je reč o rastućem trendu svuda u svetu?

Odgovor je jednostavan – Japanci vole da igraju na sigurno, a za sada izgleda da „sede na dve stolice“. Iako žele da učestvuju u razvijanju tehnologije električnih automobila koji su nesumnjivo budućnost transporta, ipak smatraju da će u narednim godinama, ako ne i decenijama, dominirati nafta.

Jasno je da je Japan zbog ove odluke u velikom riziku jer, kada je u pitanju tehnologija i proizvodnja električnih vozila, zemlja izlazećeg sunca nalazi se daleko iza svojih konkurenata sa zapada – SAD-a, Evrope i Kine.

Ima i onih zemalja koje možda nisu šampioni po broju električnih vozila, ali to svakako jesu kada je u pitanju broj punjača za vozila na baterije. U ovoj kategoriji prvo mesto zauzela je Južna Koreja jer se na svakih 29 kilometara puta nalazi punjač, prenose mediji. Unapređivanje infrastrukture za punjenje je važno kako bi se podstakla masovnija upotreba električnih vozila, a u Južnoj Koreji ova infrastruktura dovedena je do savršenstva jer nema bojazni od prazne baterije i nedostatka mesta za punjenje.

Milena Maglovski