Šine na auto-putu u Švedskoj pune elektrovozila

Vesti | Mobilnost | Svet

Foto-ilustracija: Unsplash (Sebastian Pichler)

Švedska ima plan da uvede puteve koji će da pune električna vozila dok se kreću. Taj projekat je realizovan u vidu eksperimentalnog puta „eRoad–Arlanda“. Ako se ovaj put pokaže efikasnim, projekat će se proširiti na celu Švedsku. Ovaj put puni vozila u pokretu – električne automobile, kamione, autobuse. Put se nalazi u blizini Stokholma, tačnije povezuje aerodrom Arlanda sa logistikom u samom gradu i to u dužini od gotovo dva kilometra.

Računica švedskih inženjera je veoma jednostavna – kamioni skoro 80 odsto vožnje ostvare vozeći po auto-putevima i to obično u kolonama. Novim putevima sa šinama u srednjoj traci štedi se na energiji, nema zagađenja, a transport je do 10 puta jeftiniji.

Upotrebom pokretne „ruke“, koja se nalazi na dnu šasije, vozilo se povezuje sa šinom koja provodi struju, a koja je instalirana u kolovoz. Kada se vozila približe stazi, senzor iz automobila ili kamiona otkriva elektrificiranu šinu, pokretna ruka se spušta ispod vozila i pripaja na nju.

Domet kamiona koji vozi robu kad se otkači sa šine, jeste 150 kilometra, što je dovoljno da se roba doveze do skladišta i da se ponovo vrati na auto-put.

„Do 2030. godine smanjićemo broj vozila na fosilna goriva za 70 odsto od trenutnog, a ovaj put je samo jedan od nekoliko projekata koje je započela uprava za saobraćaj s namerom da se razvijaju i testiraju tehnologije“, objasnio je Ibrahim Bajlajn, ministar za politiku energije.

Bezbednost na najvišem nivou

Pruga je potpuno bezbedna za hodanje po njoj bosim nogama, dakle i za ljude i za životinje, jer struje na površini nema.

„Sve mora biti u skladu sa najvišim standardima bezbednosti i povezano sa autonomnom vožnjom. Brzina ovoga projekta zavisi od brzine kojom budemo mogli da obezebedimo sredstva za subvenciju onih koji žele da kupe ovakve kamione“, istakao je Bajlajn.

Južna Koreja i Kina takođe ulažu u razvoj solarnih, elektromagnetskih puteva na kojima se punjenje automobila i kamiona radi bežično, kako bi smanjile emisije štetnih gasova.

Međutim, ovaj švedski put je prvi takve vrste u svetu, a prednosti projekta su što bi, ukoliko se instalira u celoj zemlji, omogućavao da električni automobili imaju manje baterije, što bi bilo jeftinije za njihovu proizvodnju i rešilo mnoge ekološke probleme oko njihovog uništavanja posle upotrebe.

Izvor: RTS