Sve je više zainteresovanih za iznajmljivanje stvari umesto kupovine

Foto-ilustracija: Pixabay

Poslovni modeli koji su zasnovani na iznajmljivanju nastavljaju da rastu, a trgovinski sektor će morati da se prilagodi promenama u ponašanju kupaca koji sve češće iznajmljuju stvari umesto da ih kupuju – poruka je francuskog startapa Lizee.

Ovaj startap, čiji su klijenti Adidas i Decathlon, olakšava trgovcima da pokrenu iznajmljivanje i ponovnu prodaju proizvoda. Startap im pomaže da izaberu najbolje rešenje za njih – pretplatu, iznajmljivanje po komadu, sa ili bez mogućnosti kupovine.

Kako kažu u startapu, trgovački sektor je postao jedna od industrija koja najviše zagađuje. To izaziva velike promene u ponašanju kupaca koji počinju da shvataju da ne moraju posedovati stvari. U startapu veruju da održivost i profit idu ruku pod ruku. Upozoravaju da će proizvodnja stvari biti upola manja u narednih 25 godina.

„Brendovi shvataju da ima smisla praviti manje stvari, ali napraviti ih kvalitetnijim da traju duže. Proizvodnja za ponovnu upotrebu stvara različitu vrstu margine. Proizvodi postaju resursi. Sa novim poslovnim modelima brendovi i trgovci se mogu transformisati u pravcu održivosti, raščistiti zalihe bez popusta, privući nove kupce i povećati margine“, kaže koosnivač kompanije Tanguy Frecon.

Iznajmljivanje umesto kupovine

Ponuda startapa dolazi u pravo vreme. Trgovci u Francuskoj se suočavaju sa propisima koji zabranjuju uništavanje odeće, kozmetike, električnih uređaja i drugih proizvoda koji nisu prodati. Zabrana je deo širokog zakonodavnog paketa o prevenciji otpada koji je francuski parlament usvojio prošle godine.

Da je kraj vlasništva nad proizvodima jedna od ključnih promena u ponašanju kupaca na koju trgovci treba da se pripreme, ukazao je još pre dve godine Izveštaj o modi koji je uradila konsultantska kuća McKinsey.

Izveštaj napominje da poslovni modeli koji se zasnivaju na iznajmljivanju nastavljaju da rastu. Potrošači su pokazali želju za promenom od tradicionalnog posedovanja ka novim načinima da dođu do proizvoda. Izveštaj je sugerisao da je Spotify zamenio CD, Netflix video klubove i da se tu vidi kako kupci radije biraju da iznajmljuju nego da poseduju.

Foto-ilustracija: Pixabay

Kad je reč o odeći, izveštaj predviđa fundamentalnu evoluciju u ponašanju kupaca u godinama koje dolaze. Ovaj trend je delimično vođen željom novih generacija za novinama uz poštovanje principa održivosti. Iznajmljivanje, ponovna prodaja i prepravka proizvoda produžavaju životni vek istovremeno nudeći kupcima želju za novinama.

Privlačnost iznajmljivanja leži u ekskluzivnosti proizvoda, ali i odličnoj usluzi. To znači da korisnik može da dobije dizajnersku haljinu za veče, personalizovane konsultacije, da ne razmišlja o održavanju ili prostoru za skladištenje.

„Potrošač plaća samo 20 do 30 odsto cene proizvoda. Trgovac može iznajmiti proizvod 10 do 20 puta stvarajući novu vrednost svaki put pre nego što se proizvod proda za second hand upotrebu. Ovaj model pomaže kompanijama da smanje ekološki otisak tako što proizvode manje. Takođe, povećava njihov društveni uticaj“, napominje Frecon.

Izvor: Centar za promociju cirkularne ekonomije

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti