Subvencije za hibridna vozila – konačno i u Srbiji!

Mobilnost

Na sednici Vlade Srbije, održanoj u petak 18. oktobra, utvrđen je Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezima na upotrebu, držanje i nošenje dobara kojim se predviđa da se od 1. januara 2020. godine vlasnici hibrida budu oslobođeni od poreza na upotrebu motornih vozila.

Foto-ilustracija: Pixabay

Porez na upotrebu motornih vozila plaća se kod izdavanja saobraćajne dozvole, odnosno registracije, i to: putničkih vozila, motocikala, motocikala sa bočnim sedištem i teških tricikala.

Hibridna vozila kreću se pomoću dva ili više izvora energije, a najčešća je kombinacija tradicionalnog motora sa unutrašnjim sagorevanjem (SUS) i elektromotora. S obzirom na to da, usled korišćenja električne energije tokom vožnje, emituju manje zagađujućih gasova u atmosferu u poređenju sa benzincima i dizelaša, u jeku borbe protiv klimatskih promena postali su izuzetno popularni.

Kako će se propis ispoljiti u praksi? Kupci hibridnih vozila čija radna zapremina motora ne prelazi 1.150 cm3 uštedeće 1.290 dinara. Troškovi onih čija vozila imaju zapreminu motora do 1.600 cm3 biće sniženi za 5.570 dinara. Vozila koja imaju kubikažu do 2.000, odnosno do 2.500 cm3, pojeftineće za 11.420, odnosno 56.430 dinara. Najviše uštede će ostvariti posednici najskupljih četvorotočkaša. Oni koji jezde u vozilima s motorima radne zapremine veće od 3.000 cm3 neće platiti porez u iznosu od čak 236.340 dinara!

Mnoge zemlje su odavno uvele podsticajne mere za vozače hibrida i elektromobila – od ukidanja putarina i neplaćanja parkinga preko izostanka carinskih dažbina do kretanja autobuskim saobraćajnim trakama i obeležavanja posebnim registrarskim oznakama. Kao predvodnica održivog transporta istakla se Norveška. Brojnim poreskim i drugim olakšicama, skandinavska zemlja je postigla da više od polovine novih automobilima na njenim putevima tokom 2018. godine bude delimično ili potpuno električno.

Naša zemlja je bila jedna od retkih koja je odolevala stimulisanju kupovine prevoznih sredstava nižih emisija i tek će se od naredne godine pridružiti trendu zaštite životne sredine kroz vožnju na struju. Ni odsustvo bilo kakvih popusta i podstreka vlasti nije sprečilo da naši stanovnici u toku prošle godine registruju 70 novih hibridnih putničkih automobila i 30 novih električnih vozila, što u ukupnom broju novoregistrovanih članova voznog parka Srbije, ipak, zauzima vrlo mali udeo. U našoj zemlji je registrovano 569 motornih vozila sa hibridnim pogonom i 350 vozila na električni pogon, kaže Ministarstvo unutrašnjih poslova.

„Svaki poboljšan zakon je potreban, ali ovaj predlog Vlade nije stimulativan, sem, donekle, kod vozila sa zapreminom motora preko 2.000, 2.500 ili 3.000 cm3„, istakao je predsednik Asocijacije uvoznika novih automobila i delova Miloš Petrović, zaključivši da je, bez jasnije i konkretnije motivacije pri kupovini hibridnih i električnih vozila u vidu neplaćanja poreza na dodatu vrednost (PDV), sve drugo – nedovoljno. U izjavama za medije, rešenje je ocenio kao „kozmetičko, a ne suštinsko“.

Ostaje da vidimo da li će, i koliko, izmene zakona izmeniti stanje na putevima!

Jelena Kozbašić