Stiže najbolji električni leteći taksi do sada

Mobilnost

Foto: Tviter skrinšot

Letelice sa vertikalnim poletanjem i sletanjem (VTOL) nisu novost, a prototip jedne ovakve letelice nalazi se i u skicama Leonarda da Vinčija. Jedna od najpoznatijih VTOL letelica je helikopter, a u ovo spadaju i mlazni avioni koji imaju mogućnost da vertikalno uzlete.

Ipak, svet se sve više okreće ekološkim vozilima, a isto važi i za vazduhoplove pa mnoge kompanije sada ulažu u električne letelice. Tako je 2010. godine predstavljen prvi električni helikopter koji je u istraživačke svrhe razvila američka kompanija Sajkorski Erkraft.

Ovaj model pod nazivom Sajkorski Fajrflaj sadrži dve litijum-jonske baterije, ali mana je u tome što se u njemu može voziti samo pilot bez putnika, i to svega 12 do 15 minuta.

Problem sa ovom i mnogim drugim električnim letelicama je u tome što samo poletanje troši najviše energije, a u bateriji ostane tek toliko energije za veoma kratak let.

Upravo to su imali na umu inženjeri Džejmi Gul i Ivan Mjukesi, osnivači kompanije Talin Er, a električna letlica koju su predstavili trebalo bi da reši probleme sa kratkim trajanjem baterija postojećih VTOL.

Cilj je da se napravi vazdušna letelica za komercijalnu upotrebu – takozvani vazdušni taksiji koji će se koristiti za prevoz putnika u gradovima, a kada spojite vertikalno uzletanje, brzinu, ekonomičnost i ekologiju, dobijete savršeno vozilo za ovu namenu.

Inspirisani dvostepenim raketama, Gul i Mjukesi su svoju letelicu konstruisali iz dva dela – letelice za putnike i platforme za poletanje i sletanje. Oni veruju da će takav pristup biti ekonomičniji jer se baterije letelice neće trošiti za poletanje i sletanje što bi trebalo da obezbedi povećani domet u poređenju sa drugim vazdušnim taksijima.

Ova električna letelica prilikom uzletanja ne troši svoju bateriju već to čini platforma za poletanje. Nakon što dostignu određenu visinu, platforma i letelica se razdvajaju, a platforma za vertikalno poletanje i sletanje vraća se na helidrom. Zahvaljujući tome letelica poslaje lakša i brža, a svoj put nastavlja sa 100 odsto baterije.

Kada dođe do svog odredišta, letelica ponovo biva prikačena sa platformom dok je još u vazduhu kako bi vertikalno sletela. Zahvaljujući ovoj tehnologiji putnici će moći da slete na helidrom u centru grada, dok sletanje na aerodrom nije potrebno. Jasno je da će leteći taksi, kada se bude našao u komercijalnoj upotrebi, svojim putnicima značajno uštedeti vreme.

Ovi iskusni inženjeri projektovali su Talin letelicu tako da se postigne maksimalna aerodinamičnosti, a putnici će moći da putuju brzinom od oko 322 km/h i pređu blizu 483 km što je najveći do sada postignut domet kod električnih letelica. Baš zato su za ovaj projekat zainteresvane američka mornarica i vazduhoplovstvo pa su već ponudile početne ugovore za dalji razvoj ove letelice. Pored toga što će ova letelica biti pogodna za civilni prevoz putnika, i vojska će od nje imati koristi.

Milena Maglovski