Pušten u rad superbrzi punjač za električne automobile na Mašinskom fakultetu

Foto: vesti.mas.bg.ac.rs

Puštanjem u rad prvog, superbrzog punjača za električne automobile ispred Mašinskog fakulteta u Beogradu, simbolično je označeno uključivanje Srbije i njenog glavnog grada u koridor „Zelene Balkanike“. To je projekat koji realizacijom stanica za punjenje električnih vozila na obnovljive izvore energije duž oko 2.000 km dugog regionalnog, ali interkontinentalnog puta, treba da omogući zelenu mobilnost u regionu, odnosno, korišćenje elektomobila na auto-putu od Minhena preko Salcburga, Ljubljane, Zagreba, Beograda, Skoplja, Podgorice, Tirane do Dubrovnika, Splita i Zadra do Kopra.

Projekat „Zelena Balkanika“ predstavljen je u petak na Mašinskom fakultetu u Beogradu na konferenciji održanoj u sklopu dana Slovenačko-srpskog prijateljstva.

„Zelena Balkanika“ je deo velikog projekta koji se trenutno realizuje sa evropskom komesarkom za transport Violetom Bulc, sa ciljem da se region pretvori u laboratoriju zelene mobilnosti za EU, rekao je predsednik UO „Hidria“ i potpredsednik Samita 100 Iztok Seljak. S tim u vezi, on je najavio i pokretanje Inovativnog centra zelene mobilnosti, koji će raditi na razvoju visokotehnoloških rešenja. Nalazimo se u epohalnom periodu velike transformacije društva, koje će se bazirati na obnovljivim izvorima energije i ekonomiji deljenja. Neke industrije će biti izbrisane, a neke izmenjene, među kojima i automobilska industrija. Zato treba da udružimo snage I iskoristimo šansu koju donosi nova epoha, rekao je Seljak i pozvao studente da svojim idejama i inovativnim rešenjima doprinesu vodećoj poziciji regiona u e-mobilnosti u Evropi i svetu.

Prof. dr Radivoje Mitrović, dekan Mašinskog fakulteta, naglasio je da Mašinski fakultet podržava projekat zelene mobilnosti jer je razvoj infrastrukture uslov za mnogo veće korišćenje električnih automobila. Ukazujući na potrebu mobilizacije i partnerstva svih javno-privatnih institucija, koje treba da se bave ovim važnim pitanjima, profesor Mitrović je rekao da je MF veoma ponosan na svoj Formula Student Tim „Drumska strela“ koji pored bolida sa klasičnim pogonom pravi i vozilo sa elektromotorom.

Učesnici konferencije su istakli da svet ulazi u najveću revoluciju u ikad, koja će sve promeniti i doneti novu infrastrukturu i u transportu. Prva revolucija je bio voz, druga automobil, a treća će biti električna vozila po principu kar šeringa, tako što će ljudi koristiti automobil ali neće biti njegovi vlasnici.

Digitalne tehnologije već brzo menjaju svet i zemlje u regionu treba maksimalno da ih primenjuju, ne samo kada je reč o zelenoj mobilnosti, nego i šire, rekao je, između ostalog, Nebojša Bjelotomić iz beogradskog CEO „Saga“.

Matej Čer, pionir električne mobilnosti u Sloveniji iz CEO „Avantkar“-a govorio je o ekonomiji budućnosti utemeljenoj na obnovljivim izvorima energije i veštačkoj inteligenciji. Pozivajući zemlje regiona da što pre uhvate korak sa svetom, on je podsetio da su u svakoj revoluciji najbolje prošli oni koji su se najbrže prilagodili, pa i određivali pravac promena.

Marko Femc iz kompanije „Plan-net“ je podsetio da Tesla roadster 2008. započeo prvu serijsku upotrebu lutijum jonske baterije sa dometom od 320 km, dok sada baterija može da izdrži i više od 700 km. To znači da bi sa električnim automobilom putovanje od Ljubljane do Beograda moglo da košta svega 9,6 evra, ukoliko bi postojala mreža brzih stanica za punjenje, a bilo bi potrebno sedam sati za prelazak te razdaljine.

Na ideji da se napravi ceo niz superbrzih punjača u regonu zajedničkim snagama rade rotari klubovi u regionu, „Hidria“, automobilski klaster Slovenije sa brojnim partnerima „Avantkarom“, BMV, „Petrolom“, „Plan-netom“.

izvor: vesti.mas.bg.ac.rs

Sandra Jovićević

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti