Proglašen EKO automobil 2018. godine u Srbiji

Vesti | Srbija

Foto: SEPA

U nastojanju da se doprinese poboljšanju stanja životne sredine i očuvanju prirodnih resursa, agencija Metro Market u saradnji sa Privrednom komorom Srbije, Agencijom za zaštitu životne sredine, Agencijom za bezbednost saobraćaja i AMSS – Centrom za motorna vozila, pokrenula je akciju izbora automobila sa najboljim performansama u odnosu na životnu sredinu „EKO AUTO godine u Srbiji“, koja se, sedmu godinu za redom, tradicionalno održava u okviru Međunarodnog sajma automobila u Beogradu.

Ove godine titula najzelenijijeg auta pripala je Opelovom modelu Crossland X.

Izabran je po utvrđenoj metodologiji čiji su ključni kriterijumi: potrošnja goriva (30 odsto), emisija štetnih materija (30 odsto), mogućnost reciklaže (20 odsto), buka (10 odsto), zapremina motora (5 odsto) i snaga motora (5 odsto).

Događaju  je prisustvovao i ministar zaštite životne sredine, Goran Trivan. Ministar je iskoristio priliku kako bi istakao da je automobilska industrija, kao jedan od učesnika nove tehnološke revolucije, postala, i postaje, jedan od najvažnijih promotora zaštite okoline.

Trivan je izjavio kako ne vidi logiku u neplaćanju ekološke takse na polovne uvezene automobile u Srbiji, dok se na nove ista plaća. Najavio je i promene na ovom polju. S obzirom na to da je auto-industrija drugi najveći zagađivač posle elektroenergetskih kapaciteta, država treba da razmišlja u pravcu davanja subvencija na hibridna i električna vozila. O tome će se narednih meseci razgovarati u Vladi.

Foto: SEPA

Ministar je naveo zapadni svet kao primer pozitivne prakse i skrenuo pažnju da ni mi ne treba da budemo bolećivi na uvoz starih auta, te da se ova boljka ne tiče standarda građana, već zaštite našeg životnog okruženja. Svoje izlaganje zaključio je zapažanjem da ni automobili na električni pogon, s ekološke tačke gledišta, nisu potpuno prijemčivi, zato što proizvodnja baterija i struje crpi energiju iz „prljavih“ izvora, te stoga treba da pokušamo da nađemo efikasnija rešenja.

U konkurenciji za EKO automobil 2018. godine se, pored Opela, našlo još jedanaest modela: BMW X3, Citroen C3 Aircross, Dacia Duster, Ford Fiesta, Kia Niro, Peugeot 3008, SEAT Ibiza, Škoda Karoq, Subaru XV, Suzuki Swift i Volkswagen Polo. Auta na električni pogon isključena su iz izbora.

O pobedniku je odlučivao stručni žiri u sastavu: mr Dušan Stokić (Privredna komora Srbije), Zlatko Mitić (Metro Market), Filip Radović (Agencija za zaštitu životne sredine), Milan Božić (AMSS – Centar za motorna vozila), Nebojša Ćulum (Agencija za energetiku) i Nevena Đukić (Energetski portal).

Dodeljeno je i dva posebna priznanja za 2018. godinu. Dobitnici su JKP Parking servis za društveno odgovorno poslovanje na polju zaštite životne sredine i Motogrini d.o.o. za doprinos unapređenju elektromobilnosti u Srbiji.

Do sada, titulu EKO automobil godine, poneli su: Honda Civic 5D I-DTEC (2012), Peugeot 208 1.4 e-HDI (2013), Dacia Logan MCV 1.5 dCi (2014), Mazda 2 1.5d (2015) i Mercedes-Benz GLC 350e 4Matic (2016) i Citroen C3 1.6. HDi (2017).

Jelena Kozbašić