Obeležava se Svetski dan električnih vozila

Foto-ilustracija: Pixabay

Svetski dan električnih vozila (EV) obeležava se 9. septembra, a ove godine ima posebno značenje jer je 2020. godine zabežen snažan pomak u pravcu čiste mobilnosti zahvaljujući napajanju uz pomoć baterija.

Emisija štetnih gasova iz automobila i zavisnost od fosilnih goriva predstavljaju pretnju za našu planetu, a električna vozila mogla bi biti rešenje za oba problema.

Zašto je našoj planeti očajnički potrebna čista mobilnost?

Svetski dan električnih vozila obeležava se širom sveta, a fokus je upravo na čistim vozilima koja su sada još više relevantna i rasprostranjena nego ikada ranije. Gotovo svaki proizvođač automobila nudi ili planira da razvije proizvodnju električnih vozila. Koraci ka čistoj mobilnosti prave se u dobrom pravcu. Lako je uvideti blagodeti koje nude električna vozila – bilo da se radi o tekućim troškovima, troškovima održavanja ili o spašavanju naše planete od zagađenja. Prava poenta Svetskog dana posvećenog električnim vozilima jeste skrenuti pažnju na alternativne načine prevoza naspram uobičajenih vozila koja koriste fosilna goriva.

Proslavljanjem ovog dana  i pominjanjem e-mobilnosti želi se podići svest o prednostima koje električna vozila mogu pružiti, a kako se ovaj dan 2020. godine obeležava po prvi put tome je prethodila velika globalna kampanja uz pomoć društvenih mreža.

Zašto je 2020. godina važna za revoluciju u elektromobilnosti?

Godina 2020. bila je značajna za zaokret ka čistoj mobilnosti. Države su postavile različite ciljeve – neke od njih su odabrale transport bez emisija izduvnih gasova, razne podsticaje za povećanje prodaje električnih vozila, plansko osmišljavanje infrastrukture za punjenje električnih vozila. Pomogli su i mnogi proizvođači automobila tako što su uvrstili električna vozila u svoje proizvodne linije.

Foto: Sono Motors

Evropa je postala najveće prodajno žarište na tržištu električnih automobila, uz podsticaje koje su uvele mnoge vlade kako bi podstakle porast kupovine električnih vozila u narednih pet godina. Podsticaji za električna vozila u Francuskoj i Nemačkoj su među najpovoljnijim na svetu, jer rata za električna vozila često košta manje od uobičajenih mesečnih troškova za ugovor za mobilni telefon.

Najveće tržište električnih automobila na svetu je  Kina i ove godine kineska vlada je odlučila da produži svoj program subvencija za električna vozila i poreske olakšice za još dve godine kako bi dodatno povećala prodaju električnih vozila.

Primer Kine sledi još jedna azijska zemlja – Južna Koreja, koja je spremna da postane sledeće veliko središte razvoja električnih vozila. Vlada je najavila cilj da do 2025. godine u voznom parku ove zemlje bude 1.13 miliona električnih vozila.

Iako su se mnoge države obavezale na veće korišćenje čiste energije kako bi spasile i uticale na životnu sredinu, ono što ih je dodatno motivisalo je i pandemija koronavirusa. Pandemija je učinila i nešto dobro. Dok je ceo svet stajao u mestu, većina vozila bila je primorana da ostane parkirana, stvarajući na taj način priliku za čistiji vazduh.

I u Srbiji se primećuje pomak na polju interesovanja za elektromobilnost. Pet malih dostavnih vozila na električni pogon su odnedavno sastavni deo poštanske flote. Ovim elektromobilima će se obavljati dostava poštanskih pošiljaka u najužim gradskim jezgrima Beograda, Niša i Novog Sada.

Photo-illustration: Unsplash (John Cameron)

Takođe, kako Nova ekonomija prenosi, domaća kompanija za proizvodnju električnih bicikala E-prime  nedavno je predstavila i poseban namenski električni bicikl – Effecta Police Edition. Taj model bicikla sa elektro pogonom prvenstveno je namenjen za korišćenje u policiji, vojsci, komunalnoj policiji, agencijama za obezbeđenje i sličnim službama.

Proizvođači napominju da je Effecta Police Edition pogodan za korišćenje u urbanim sredinama sa gustim automobilskim saobraćajem ili pešačkim zonama.

Grad Kotor u Crnoj Gori jedan je od gradova čijim ulicama patrolira baš ovaj električni bicikl.

Što se prestonice Srbije tiče, električni trotineti u Beogradu postaju sve popularniji vid prevoza, ali njihovo korišćenje u saobraćaju još uvek nije regulisano zakonom. U Agenciji za bezbednost saobraćaja kažu da se uveliko radi na novom Zakonu o bezbednosti saobraćaja, kojim će biti uređena i pravila vožnje električnim trotinetima.

Kao deo obeležavanja, organizatori Svetskog dana električnih vozila čak su započeli i kampanju kojom se od vozača traži da se obavežu na kupovinu električnog automobila nakon što njihovo trenutno vozilo dostigne kraj svog životnog veka. Prikupljeno je više od 800 potpisa u 60 različitih zemalja sveta.

Jovana Canić

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti