Naši skuteri se pune preko standardne utičnice

Intervju

motogrini-mondo-stefan-stojanovic-23Budućnost će svakako biti čistija i bolja, ako se oslonimo na informacije i svedočanstva koja nam dolaze iz autoindustrije. Proizvodnja električnih automobila se konstantno povećava, a  što je još važnije sve se više kupuju i koriste ova vozila u svakodnevnom životu. Kako saznajemo, Ministarstvo privrede Mađarske procenjuje da će do 2020. godine biti 50.000 električnih vozila na ulicama Mađarske. Trenutno ih ima 1000. Prema proceni Nissan motor korporacije, u Japanu ima 40.000 stanica za punjenje električnih vozila, a to znači da ih ima više nego benzinskih stanica. Kineska asocijacija za proizvodnju automobila saopštila je da je u 2015. godini prodato između 220.000 i 250.000 električnih vozila, što Kinu čini najvećim tržištem električnih automobila u svetu. Možda se zbog toga i Folksvagen (WV) opredelio da sa kineskom kompanijom Anhuej Đenghuaj pregovara o zajedničkoj proizvodnji električnih automobila. Ovo su samo neki od primera koji govore da povratka na staro neće biti.

Međutim, kod nas još uvek nema stanica za električno punjenje automobila. Ali ima električnih motora i po neki auto na električni pogon. Ova oblast je u ranoj fazi u Srbiji. Zato slobodno možemo reći da je naš sagovornik, gospodin Sveta Simić jedan od direktora kompanije Motogrini, pionir i lučonoša kada govorimo o električnim vozilima u Srbiji.

EP: Svedoci smo da najveći proizvođači u autoindustriji pokreću proizvodnju električnih automobila, tu su Tesla, Renault, Opel, Toyota. Takođe, mnoge države zarad očuvanja životne sredine uvode u javni prevoz električne autobuse, kao i Beograd nedavno. Države poput Sjedinjenih američkih država i Norveške imaju sve više privatnih lica koja voze električne automobile. Kako vidite budućnost kad je reč o električnim vozilima kod nas?

Sveta Simić: Ovu temu možemo sagledati u nekoliko različitih nivoa. Budućnost je već svuda oko nas postala sadašnjost i mnoge zemlje u svetu već žive u skladu sa ovim trendom. Postoje mnoge sistemske olakšice koje afirmišu ovakav životni stil. U bliskom okruženju imamo sistemski rešene subvencije od strane države za nabavku vozila na struju. U mnogim zemljama u svetu se vlasnici ovakvih vozila oslobadjaju raznih dažbina, u od taksi i poreza do besplatnog parkiranja. U cilju ilustracije rečenog, pomenuću da je u Norveškoj broj zelenih vozila dostigao toliki nivo da se razmatra ukidanje ovakve povlastice za parkiranje.

Postoje globalna pitanja sa kojima ćemo se susretati u procesu razvoja ovakvog vida transporta. To su najpre centralizovani sistemi skladištenja energije i potrebna infrastruktura za transport te energije do korisnika. Ovo će podrazumevati velike infrastrukturne promene.

Do tih problema mi tek treba da dodjemo. Za sada je kod nas potrebna osnovna edukacija o električnim vozilima. Domaći korisnici treba da shvate koliko je važno da se, naročito u gradskim zonama, koriste električna vozila u cilju zaštite zdravlja i ambijenta u kome živimo. Lakoća korišćenja električnih vozila je nešto posebno. Pored očiglednih pozitivnih uticaja na zdravlje ljudi i ekologiju, moramo istaći i zanemarljivu cenu eksploatacije. Postoje veliki panevropski projekti e-skuterizacije jer je električni skuteri omogućavaju maksimalno korišćenje postojećih gradskih resursa, nisku cenu i veliki uticaj na zaštitu životne sredine.

EP: Recite nam nešto više o kompaniji Motogrini, kada je osnovana, gde se proizvode motori, i kakvu ponudu imate?

sveta-motogriniSveta Simić: Motogrini je na sebe preuzeo jednu veliku odgovornost pionira u svetu dvotočkaša na struju u Srbiji. Od samog početka smo znali u šta se upuštamo i da će svaki naš poslovni potez da se detaljno posmatra od strane svih entiteta na tržištu, kako od strane institucija tako i od strane krajnjih korisnika.

Zato smo tržištu početkom prošle godine predstavili jedan dobar biznis model kome je teško odoleti. Naši skuteri se po našim zahtevima proizvode u 3 fabrike u Kini, jer je ona najveći proizvodjač elektro motora na svetu. Kvalitet naših skutera potvrdjuje činjenica da u ove dve sezone niko od naših kupaca nije imao nikakve kvarove i mnogi su nam doveli i svoje prijatelje da i oni voze Motogrini. Cena servisa je samo 36€ i uključuje sve potrebne delove u garantnom roku a on se može redovnim održavanjem produžiti do 7 godina. Tri segmenta iz našeg portfolija su privukla različite vrste korisnika, od profesionalaca koji se bave raznim vidom dostave do onih koji su prvi put seli na skuter. Interesentno je da ljudi kupuju  skutere preko telefona, a da ih prethodno nisu ni probali. Čak nam se desi da nas kupci Motogrinija pozovu da nas pitaju kako smo ili samo svrate na kafu u naš showroom u Sava Centru. To potrdjuje odredjeni nivo poverenja u Motogrini brend i sam proizvod.

EP: Rekli ste nam da su uobičajna pitanja klijenata koliku brzinu motor moše da razvije, kakva je baterija, da li se vadi iz motora, kako se puni i slično? Otkrijte nam odgovore na sva ova praktična pitanja.

Sveta Simić: Već  sam napomenuo da je za jedno tržište koje je u ranoj fazi po pitanju električnih skutera, edukacija najvažnija. Prvi razlog je što se borimo protiv raznih predrasuda baziranih na nedostatku iskustva po pitanju elektro motora i baterija. Litijum jonske baterije dobile su svoju popularnost zbog mobilnih uredjaja koji su najrasprostranjeniji ali nisu uvek najboji izbor za sve sto radi na baterije. Slična siutacija je i sa stavom o prenosnim baterijama. One su veoma teške za skutere. Nisu lake za korišćenje zbog svoje težine koja može biti i skoro dvadeset kilograma.

Drugi razlog je maksimalna brzina, koje je u svim gradskim zonama ograničena na 50kmh. Svi naši skuteri su u skladu sa zahtevima kategorije L1e, tako da im je maksimalna brzina 45kmh, kako propisuje i Zakon o bezbednosti saobraćaja. Neretko smo u situaciji da reagujemo na komentare da to nije dovoljno kao  i da je nekome potrebno da vozi i brže od ovog ograničenja.

Moramo pomenuti i punjenje. Naši skuteri se pune preko standardne utičnice, iste one koju koristimo za mobilni telefon, fen za kosu. To im omogućava jednu veliku nezavisnost i lakoću u eksploataciji. Tip baterije koji je u Motogrini skuterima omogućava da se naš skuter može dopunjavati i čestim, vremenski kratkim intervalima.

I najveća predrasuda je da se za male pare ne može dobiti mnogo. Kod nas u Motogriniju je to orijentacija. Skuteri imaju cene pristupačne od 1,550 do 2,450 evra. Godišnja potrošnja struje za jedan ovakav skuter je manja od 10€. Garancija i cena servisiranja je veoma atraktivna, a treba naglasiti i da je svaki naš skuter unikat. Svaki, baš svaki skuter ima drugačiji dizajn šare. Učinili smo da Beograd bude jedan veseliji, šareniji grad.  Znači i to smo pobedili, kod nas može mnogo da se dobije.

EP: Šta smatrate do sada Vašim uspehom, a šta su poteškoće u našoj sredini? Recite nam neke detaljnije podatke koliko ste prodali vozila i da li imate uspostavljenu neku stratešku saradnju sa nekim kompanijama ili gradskim upravama?

Sveta Simić: Imam utisak da smo za kratko vreme, od marta 2015. kada smo se predstavili tržištu, postigli odredjenu vidljivost i prepoznatljivost. Prvu nagradu smo dobili posle 4 dana rada. Danas ih već ima nekoliko i nisu sve domaće. Proširili smo Motogrini familiju na bliski komšiluk, ali i na zemlje Evropske unije. Promenili smo sistem osiguranja za elektro skutere, jer toga nije bilo u praksi. Mi smo prva kompanija koja je uvezla elektro skutere u Srbiju, prva za njih uradila homologaciju i registrovala ih. Prvi primerak skutera koji smo uvezli i registrovali smo poklonili Muzeju automobila, jer to naša istorija. Otvorili smo i prvo mesto za punjenje u Beogradu a do kraja godine ćemo otvoriti još dva. Mi iskreno verujemo da je kompanija uspešna samo ako ima pozitivan uticaj na okruženje u kome deluje. Nažalost, gradske uprave još uvek nisu dovoljno pripremljene za saradnju,  ali mi radimo svaki dan kao da je prvi. Mi verujemo.

Intervju vodila: Vesna Vukajlović