Mlekare mogu značajno da doprinesu rešavanju problema otpadnih voda

Foto: IED Srbija/D. Mitrović

I ove godine je, u nešto izmenjenim okolnostima i uz pridržavanje mera opreza za sprečavanje širenja koronavirusa, organizovana Tehnološka studiju slučaja „Tech case study 2020“, drugu godinu zaredom na Tehnološko-metalurškom fakultetu u Beogradu na inicijativu Studentskog parlamenta.

Takmičenje srednjoškolaca podržalo je Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, a ove godine podršku pruža i Ambasada Švedske kroz projekat „IED Srbija“. Izabranih deset polufinalista davalo je predloge za svoja rešenja za problem zagađenja reka i pomora riba usled izlivanja otpadnih voda iz prehrambene industrije, uglavnom sa fokusom na mlekare, gde su pronašli najviše potencijala za rešavanje ovog problema. Naročito interesantni su bili inovativni predlozi za stvaranje novih proizvoda od prehrambenih sastojaka koji bi u suprotnom završili u otpadu.

Foto: IED Srbija/D. Mitrović

Finale je bilo moguće pratiti preko društvenih mreža, kao i zvaničnog YouTube kanala fakulteta, gde je bilo organizovano i onlajn glasanje publike za svoje favorite. Prvo mesto osvojio je tim „5a“ iz Pete beogradske gimnazije, glasovima stručne komisije i publike, drugo mesto „Devetari“, a treće mesto „Mg“.

Prva sekretarka Ambasade Švedske Ida Rojtersverd u Srbiji objasnila je kako je pomoć Švedske Srbiji na unapređenju pitanja zaštite životne sredine neophodna, kako za unapređenje ekonomije, tako i poboljšanje kvaliteta života ljudi, istakavši od kolike je važnosti implementiranje mladih u problematizovanje ovih pitanja, s obzirom na to da će poslovi budućnosti i nova radna mesta biti neposredno vezana za otpadne vode, energetsku tranziciju, kao i unapređenje zaštite životne sredine.

Foto: IED Srbija/D. Mitrović

Rukovodilac projekta Implementacije direktive o industrijskim emisijama u Srbiji (IED Srbija) dr Bojana Vukadinović pohvalila je kreativnost takmičara i napomenula važnost uključivanje studenata u postupak približavanja pitanja industrijskog zagađenja mladima, odnosno učenicima. Dodala je i da „Studenti završnih godina imaju mogućnost izrade završnog rada i stručne prakse u nekoj od kompanija koji su partneri na projektu, a značaj toga je prepoznala i Ambasada Švedske“, posebno kad se uzme u obzir da će se otvarati prilike za poslove, te će studenti na ovaj način usvojiti potrebno znanje i doprineti očuvanju životne sredine i primeni direktiva i propisa u ovoj oblasti.

Tokom kratkog razgovora sa prošlogodišnjim pobednikom takmičenja, sadašnjim studentom fakulteta i mentorom ovogodišnjeg tima „Petničari“ i saradnika na Seminaru hemije u Istraživačkoj stanici „Petnica“ Milanom Ivanovićem, komentarisali smo način pripreme srednjoškolaca za ovakvu vrstu takmičenja i prezentacija, ali i zahtevima koncepta rešavanja „realnog problema“, odnosno primenjene nauke uz teoretsko znanje, zbog čega je Milan istakao važnost usvajanja znanja iz oblasti nauke pomoću praktične primene u okviru obaveznog obrazovanja.

Očigledno je da se ovo takmičenje tek „zahuktava“ i da će i narednih godina nove generacije kroz svoje projekte i prezentacije davati svoje predloge i ideje kako bismo aktuelizovali pitanje zaštite životne sredine u Srbiji i na taj način poboljšati kvalitet života u našoj zemlji.

Jelena Cvetić