MILAN LAZIĆ: Ekološki odgovorne kompanije i građani sve su zainteresovaniji za naše električne automobile

Mobilnost | Srbija | Intervju

Foto: EP

Na ovim prostorima, kad se kaže Volkswagen, najčešće se prvo pomisli na golf, jer je ovaj auto mnogima već decenijama omiljeno prevozno sredstvo. Vremena se menjaju, uvode se nove tehnologije, ali se Volkswagen i dalje drži u samom vrhu automobilske industrije. Kako i ne bi, kad je ova kompanija lanisirala golf u potpuno novom ruhu. U pitanju je, naravno, novi e-Golf – istovremeno udoban i sportski, pouzdan i pametan automobil, koji pritom zadovoljava sve najsavremenije ekološke standarde.

Da stvar bude još bolja, ovaj automobil, ali i druge Volkswagen hibridne i električne automobile, moguće je kupiti i u našoj zemlji. Naš sagovornik Milan Lazić, direktor za Volkswagen u Srbiji, otkriće nam koje to novine donose e-Golf, njegov mlađi brat e-up! i ostali eko-mobili iz prodajne game ove kompanije, a reći će nam i nešto o preprekama koje nam ne dozvoljavaju da na ulicama i parkinzima Srbije vidimo veći broj električnih vozila.

EP: Proletos, na Sajmu automobila u Beogradu, kompanija Volkswagen je posetiocima premijerno predstavila dva automobila koja imaju električni pogon. Znači li to da verujete da je Srbija dovoljno sazrela da prihvati koncept ekoloških vozila, ne samo na nivou ideje, već i u praksi?

Milan Lazić: Na ovogodišnjem sajmu automobila Volkswagen je predstavio dva modela električnih vozila – e-Golf i e-up! Srbija je kao deo evropskog tržišta automobila svakako uključena u promene i nove trendove koji se dešavaju u automobilskoj branši. Naravno, digitalizacija i električna mobilnost neće u isto vreme i sa istim intenzitetom biti implementirani na našem tržištu, kao što se to već dešava u visoko razvijenim evropskim državama, ali ćemo svakako hvatati korak.

EP: Sigurno da i dalje nije lako biti uvoznik ovakvih vozila u zemljama Zapadnog Balkana, a posebno u državama koje još uvek nisu pristupile Evropskoj uniji i nemaju usklađene propise o saobraćaju. Koji bi bili glavni problemi sa kojima se suočavate u Srbiji?

Milan Lazić: Prvu prepreku svakako predstavlja poreklo određenih komponenti električnih vozila, kao što su baterije, toplotne pumpe i sl, koje se često proizvode van Evropske unije, tako da prilikom uvoza plaćamo izuzetno visoke carinske troškove. Podsticaji bilo kog tipa izostaju, a problem je definitivno i infrastruktura (mreža) stanica za punjenje baterija. Ipak, zanimljivo je to što je je proces registracije i osiguranja vrlo jednostavan i obavlja se na osnovu deklarisane snage agregata, a isto je i sa obaveznim osiguranjem.

EP: Kakvo je interesovanje za vaša hibridna i električna vozila kod nas? Da li ima ozbiljnih kupaca?

Milan Lazić: Prodaja električnih vozila marke Volkswagen je na našem tržištu već počela. U 2016. godini su isporučena prva vozila. Konkretno, radi se o floti od 7 automobila e-up! koji su prodati jednoj internacionalnoj banci. Posle skoro godinu dana vožnje ovih vozila na našim putevima klijent ima samo reči hvale i zadovoljan je nabavkom svoje električne flote. Više puta su učestvovali sa nama u prezentacijama električnih vozila kako medijima, tako i našim dilerima i klijentima, ističući prednosti vožnje ovih automobila u odnosu na tradicionalne agregate.

Ekološki odgovorne kompanije, ali i fizička lica, pokazuju sve veću zainteresovanost za naš novi proizvod. Naravno, u ovom trenutku sve je još uglavnom na nivou raspitivanja o tehničkim karakteristikama električnih vozila, iskustvu sa drugih tržišta, našim predviđanjima razvoja infrastrukture punjača i o cenovnoj politici.

Foto: EP

EP: Koliko ih odustane zbog gorepomenutih prepreka i opredeli se ipak za „benzinca” ili „dizelaša”?

Milan Lazić: Činjenica je da se i dalje gotovo 100 odsto naših klijenata odlučuje da kupi vozila sa dizel i benzinskim agregatima. Ipak, vremena se polako menjaju.

 EP: Kakva su vaša predviđanja za pokretanje tržišta u Srbiji?

Milan Lazić: Da li će se prodaja e-vozila kod nas razvijati bržim ili sporijim intenzitetom zavisi od mnoštva faktora: subvencija države za kupovinu električnih vozila, razvoja infrastrukture punjača, benefita za vozače (kao što su rezervisana mesta sa punjačima u javnim garažama, mogućnost vožnje u žutoj traci…) i drugih prednosti koje postoje kao primer u nekim državama.

EP: Da li biste mogli da nam date pozitivne primere kako se to radi u razvijenijim zemljama – koje povlastice imaju uvoznici, a koje kupci „zelenih” Volkswagen vozila?

Milan Lazić: Razvijena e-tržišta nemaju nikakve dažbine za uvoz električnih automobila. Naprotiv, podsticaji su u većini slučajeva finansijski i kreću se, u zavisnosti od modela, od 5.000 do 10.000 evra. Pored toga, punjenje (dopunjavanje) na javnim stanicama je besplatno, a iznos godišnje registracije je manji od jednog evra. Električnim vozilima je dozvoljen ulaz u najuže gradske zone, parking je besplatan, a kao posebna pogodnost se ističe dozvoljeno kretanje „žutom” trakom.

EP: Kako je potraga za javnim punjačima ovde još uvek na nivou potrage za iglom u plastu sena, otkrijte nam kako vi izlazite u susret potencijalnim kupcima, ali i turistima ili poslovnim ljudima koji bi želeli da na proputovanju kroz našu zemlju napune, recimo, svoj e-up! Gde to mogu da učine? Kakvi su vaši planovi za razvoj infrastrukture za punjenje elektromobila?

Milan Lazić: Izgradnja infrastrukture, odnosno postavljanje mreže punjača je projekat na kome se intenzivno radi. Prvi AC punjač je postavljen pre nekoliko meseci ispred prodajno-servisnog centra Porsche Beograd Sever na Zrenjaninskom putu. Trenutno najjači dostupan DC punjač, snage 50  kW, biće postavljen na istoj lokaciji u narednih nekoliko nedelja. Takođe, u planu je postavljanje jednog punjača ispred prodajno-servisnog centra Porsche Novi Sad u Novom Sadu. Prema informacijama koje smo dobili, planirano je postavljanje punjača u okviru centra IKEA, garaže Obilićev venac, a punjači su već dostupni u nekoliko hotela i tržnih centara. Postoje aplikacije koje daju precizne informacije o lokacijama punjača i tipu punjača, kao i druge korisne napomene. Ovakve aplikacije svakako olakšavaju korisnicima električnih vozila planiranje punjenja.

EP: Zašto se opredeliti baš za e-Golf? Otkrijte nam koliko kilometara jednim punjenjem može da pređe, odnosno koji je kapacitet njegove baterije?

Milan Lazić: Novi e-Golf ima na raspolaganju nekoliko različitih profila vožnje, pa možete da odaberete komforni ili sportski vid. Maksimalan domet je 300 km, jednim punjenjem baterije u ECO modu.

EP: Koje su prednosti e-up! automobila?

Milan Lazić: Domet koji e-up! može da dostigne jednim punjenjem iznosi 160 km i to je ono što ovo vozilo čini idealnim za svaki dan. Pored efikasnosti, e-up! odlikuju najnovije tehnološke inovacije koje su standard u daleko višim segmentima. Isto tako, njegova agilnost i dimenzije ga čine savršenim gradskim automobilom.

EP: Naravno, e-up! i e-golf nisu jedini EV automobili koje Volkswagen ima u ponudi. Recite nam nešto malo i o njima, kao i o konceptima koji su tek u razvoju.

Foto: EP

Milan Lazić: Što se tiče Volkswagen-ove prodajne game, trenutno su u ponudi dva modela EV, e-up! i e-Golf. Od 2020. godine očekuje nas velika ofanziva električnih vozila, a izdvojili bismo I.D. koncept – SUV model I.D. Cross.

EP: Šta Volkswagen nudi iz teretnog i putničkog programa? Da li se i na ovom planu radi na uvođenju eko-mobilnosti?

Milan Lazić: Sve marke u okviru Volkswagen koncerna, uključujući brendove MAN i Scania, intenzivno planiraju proizvodnju modela sa električnim pogonom.

EP: Mnogi proizvođači elektromobila imaju problem s tehnologijom proizvodnje baterija, recite nam nešto o kapacitetima vaših? Koje inovacije Volkswagen planira da uvede na ovom planu?

Milan Lazić: Volkswagen u narednih pet godina planira pokretanje proizvodnje baterija u dve fabrike koje su locirane u Evropskoj uniji.

EP: Mnogi proizvođači elektromobila imaju problem s tehnologijom proizvodnje baterija, recite nam nešto o kapacitetima vaših? Koje inovacije Volkswagen planira da uvede na ovom planu?

Milan Lazić: Volkswagen u narednih pet godina planira pokretanje proizvodnje baterija u dve fabrike koje su locirane u Evropskoj uniji.

Intervju vodila: Vera Rakić

Ovaj intervju prvobitno je objavljen u osmom broju biltena Energetskog portala, pod nazivom EKO-MOBILNOST, koji je objavljen u julu ove godine.