Mart – mesec kampanje zaštite pčela u Srbiji

Vesti | Srbija | Održivi razvoj

Foto-ilustracija: Pixabay

Tokom marta Savez pčelarskih organizacija Srbije (SPOS) i NALED, organizuju javnu kampanju „Mesec zaštite pčela“, saopštio je NALED.

Cilj ove kampanje, kako se navodi u saopštenju, je da svi koji se bave pčelarstvom, poljoprivredom, zaštitom životne sredine ili su na neki drugi način zainteresovani za ovu temu mogu da se uključe i dijalog i ukažu na moguće probleme, izazove i rešenja u borbi protiv trovanja pčela.

Predsednik Saveza pčelarskih organizacija, Rodoljub Živadinović, rekao je da bi izumiranje pčela u Srbiji značilo direktan ekonomski gubitak od 148 miliona evra godišnje. On je dodao da su nam pčele od izuzetne važnosti i zbog toga što su najbolji pokaztelji bezbedne životne sredine za čoveka, jer mogu da žive samo u zdravom i čistom okruženju.

Srbija je zemlja sa najvećim brojem pčela po glavi stanovnika (jedna pčela na šest stanovnika). Oko 20 000 pčečara posluje i uzgaja 1,3 miliona pčela. Nepravilna upotreba pesticida prethodnih godina dovela je do znatnog opadanja populacije pčela i proizvodnja meda u Srbiji pala je sa 12 000 tona u 2015. na 7 000 tona u 2017. godini.

Još jedan od ciljeva kampanje je unapređenje regulatornog okvira, jačanje kapaciteta, edukacija poljoprivrednika, privrede i lokalnih samouprava o štetnosti korišćenja pesticida. Do trovanja pčela najčešće dolazi usled prakse zaprašivanja krpelja i komaraca iz vazduha ili neodgovorne upotrebe pesticida u poljoprivredi, od kojih su mnogi nedozvoljeni i nabavljeni na crnom tržištu.

Kampanja je deo četvorogodišnjeg projekta  koji finansira Američka agencija za međunarodni razvoj (USAID) a sprovodi NALED sa Republičkim sekretarijatom za javne politike.