Kompanija Ball reciklažom osvaja svetsko tržište

Foto: Ball

Reciklaža je proces koji obuhvata skupljanje i obradu materijala, koji bi u suprotnom završio na deponiji, a sa ciljem da se od njega napravi novi proizvod. Reciklažom štitimo prirodna staništa biljaka i životinja, smanjujemo zagađenost vode, štedimo energiju, smanjujemo emisije uglje-dioksida i količinu smeća na deponijama.

I dok se neki materijali retko i teško recikliraju, postoje i oni koji se mogu reciklirati bezbroj puta. Aluminijum spada u grupu metala koji se mogu nebrojeno puta reciklirati. Tokom ovog procesa aluminijum ne gubi ništa od svojih karakteristika, niti se oštećuje njegova metalna struktura.

Reciklirani aluminijum se ne razlikuje od izvornog, a posebno je zanimljiva činjenica da je svaka druga limenka u prodavnici bar jednom reciklirana i dolazi iz kompanije Ball Packaging Europe. O ovoj kompaniji, reciklaži, zaštiti životne sredine i planovima za budućnost razgovarali smo sa Jelenom Kiš, menadžerkom za održivost i regulatorne poslove za Centralnu i Istočnu Evropu u kompaniji Ball Packaging Europe.

EP: Koliko dugo vaša kompanija ulaže napore da stvori čistije okruženje u Srbiji?

Jelena Kiš: Kompanija Ball posluje već 16 godina u Srbiji i od prvog dana kontinuirano doprinosi rastu naše privrede i očuvanju životne sredine. Sa ekonomske strane, istakla bih da sa više od 250 naših radnika godišnje proizvedemo oko 1,5 milijardi limenki, od čega 80 odsto ide u izvoz, na više od 20 tržišta širom sveta. Naročito smo ponosni na činjenicu da je Beograd postao operativni centar za čitav tim Ball EMEA globalnih biznis usluga (GBS). Razvoj proizvoda, tehnologije i ljudi, pre svega, čini suštinu naših planova, uz dugoročan prioritet kao što je posvećenost održivosti u svim segmentima poslovanja.

Neprofitna organizacija za reciklažu limenki Recan je osnovana 2005. godine. Fondacija je podržala međunarodni program „Svaka limenka se računa“, koji predstavlja partnerstvo između proizvođača limenki, pića, reciklažne industrije i organizacija za zaštitu životne sredine. Već 1.000 lokacija je uključeno u sistem, zahvaljujući aktivnostima fondacije i stalnim regionalnim kampanjama. Nakon što se limenke prikupe, a pre nego što odu na reciklažu, od njih se pravi i nastaje autentično umetničko delo – pixelata. Ona predstavlja mural od iskoriščenih limenki, sa kojima se kreativci igraju i uklapaju ih, kako bi dobili pravi vizuelni doživljaj. Već godinama, na različitim muzičkim festivalima i dešavanjima širom države i regiona, pixelata ima svoje značajno mesto i zajedno sa fondacijom, podiže svest o značaju reciklaže među stanovništvom, naročito mlađom populacijom. To nam je svakako prioritet, i na tome ćemo uporno i predano raditi i u budućem periodu.

EP: Da li vidite prostor za napredak u ovoj oblasti u Srbiji, kada je vaša kompanija u pitanju?

Foto: Ball

Jelena Kiš: Kao jedan od najvećih globalnih proizvođača “ambalaže budućnosti” svesni smo odgovornosti koju imamo i koju smo prihvatili na najvišem mogućem nivou. Zajedno sa interesnim grupama širom našeg sektora, pokrećemo niz akcija kako bismo uveli rešenja za klimatsku krizu i razvili i promovisali najbolje metode, politike i postupke za ostvarivanje potpuno cirkularnog sistema aluminijumske ambalaže za piće.

Objavili smo viziju celog sektora pod nazivom „Ka savršenom krugu“, koja definiše kako zajedničkim radom možemo da premašimo stopu reciklaže od 90 odsto najrecikliranije ambalaže za piće na svetu, aluminijumske limenke, boce i čaše, u odnosu na sadašnjih 69 odsto i povećamo globalni prosek recikliranog materijala na čak 85 odsto.

Potrošači širom Evrope i sveta sve više traže istinski održivu ambalažu koja može beskonačno da se reciklira, naglašavajući da bi bili spremni da za nju plate više zbog njenog pozitivnog uticaja na ekologiju. U Srbiji je čak 74 odsto ispitanika izjavilo da želi da učini više po pitanju reciklaže, što nije iznenađujući podatak, imajući u vidu da je na našim prostorima započeto prvo topljenje metala u svetu. U pitanju je svetski poznato arheološko nalazište u Vinči, na Belom brdu sa ostacima iz perioda između 5300. i 4600. godine pre nove ere. Na tom području je posejano seme industrijske revolucije i dan danas cirkulišu molekuli prvi put pretopljeni u Vinči, s obzirom na to koliko puta su se metali reciklirali kroz istoriju.

EP: Zaštita životne sredine je jedan od veoma bitnih segme- nata kompanije Ball. Koje korake preduzimate u ovoj oblasti?

Jelena Kiš: Briga o sredini u kojoj živimo je fokus našeg poslovanja, a to želimo da prenesemo i na naše potrošače. Oni su nam glavni saveznici u ostvarivanju vizije i sa pravom očekuju od nas i naših partnera iz sektora da im obezbedimo održiviju budućnost. Oni žele da vide svoje omiljeno piće u ambalaži koja neće naneti štetu okruženju u kom žive. Zato stalno edukujemo tržište o značaju i prednostima limenke, kao što je znak Metal recycles forever koji nose svi naši proizvodi. U odnosu na 1980. godinu, kada je proizvedena prva limenka za piće, danas je njena težina za 45 odsto manja, a napravljena je od samo jednog materijala koji se može beskonačno recilklirati bez narušavanja kvaliteta. Prostora za napredak uvek ima i naš put ka cirkularnoj ekonomiji je jasno definisan.

Intervju vodila: Milica Radičević
Intervju u celosti možete pročitati u Magazinu Energetskog portala RECIKLAŽA.

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti