Koje se mere preduzimaju za oživljavanje turizma u Srbiji?

Turizam

Fokus rada Udruženja za turizam i ugostiteljstvo Privredne komore Srbije (PKS) usmerava se na sektorske mere, kako bi se pronašla što bolja rešenja za podršku delatnostima kao što su organizacija događaja, sajmova i manifestacija, nautički i receptivni turizam, ugostiteljstvo, hotelijerstvo i licencirani vodiči, koje su zbog pandemije potpuno neaktivne ili tek počinju da rade, kaže Tijana Maljković, sekretar tog udruženja.

Privredna komora Srbije od početka krize aktivno je radila na definisanju mera kako bi se umanjile posledice pandemije KOVID-19 po čitavu privredu, a sada aktivnosti preusmerava na sektorske mere za oživljavanje najugroženijih privrednih grana, među kojima je i turizam i ugostiteljstvo.

Povodom početka rada ugostitelja, gde je oko 90 odsto objekata bilo zatvoreno zbog zabrane rada, Petar Gajić, predsednik Grupacije pružalaca usluga hrane i pića PKS i vlasnik restorana „Petar at Tika’s“ ukazuje da je neophodno da ugostitelji shvate da se sada radi pod drugačijim uslovima i da je ispunjavanje higijenskih zahteva, u skladu sa preporukama, prioritet, kako ne bi došlo do situacije da se zbog pojave zaraze virusom, objekti ponovno zatvaraju.

Foto-ilustracija: Unsplash (Ryan Spencer)

Usvajanje Uredbe o zamenskim putovanjima, pomoći će da opstane turistički sektor, ali i da se zaštite prava korisnika, smatra Ljubiša Nešovanović, predsednik Grupacije turističkih agencija PKS i vlasnik turističke agencije “Robinzon”. Nešovanović je zahvalio Privrednoj komori Srbije na posebnom angažmanu da se u saradnji sa resornim ministarstvom i YUTOM, dođe do jedinstvenog dokumenta koji će pomoći privredi u ovom sektoru da nastavi da posluje, a korisnicima da zaštite svoje interese. Uredba je doneta na vreme, jer je veliki broj putnika još od početka novembra uplaćivao “first minute” aranžmane, najviše za Grčku, Španiju i Egipat.

“Kao savesni turistički poslenici otvaraćemo jednu po jednu destinaciju, shodno situaciji kad je u pitanju pandemija, a prva na redu je Grčka”, navodi Nešovanović, dodajući da će agencije u julu biti spremne da organizuju sopstveni prevoz, a potom se očekuje regulativa za avio i autobuski prevoz, s obzirom na predviđene dodatne troškove zbog polovične popunjenosti kapaciteta u uslovima propisanih mera zaštite.

Prema proceni YUTA, turističke agencije imaće gubitak između pet i sedam miliona evra dobiti od početka godine do kraja maja. Za veliki broj turista, destinacija za odmor ove godine biće domaće banje, jezera, etno domaćinstva i planine, pa će Udruženje za turizam PKS-a pružiti podršku i vlasnicima kategorisanih apartmana da obezbede kontinuiranu ponudu tokom cele godine, kaže Tijana Maljković, sekretar Udruženja za turizam PKS. Takođe, radimo na povezivanju privrednih subjekata iz različitih privrednih grana da bi se stvorila dodatna vrednost, povećala proizvodnja i unapredio kvalitet turističkih proizvoda Srbije. Povezivanjem lokalnih proizvođača etno hrane sa vinarima, proizvođačima suvenira, galerijama, muzejima u Srbiji, etno-turistički proizvod dobija novi kvalitet.

Aktivno se radi i na podršci manifestacionom turizmu, s obzirom na otkazane događaje u ovoj godini. Okvirno, ukupan broj manifestacija i događaja koji se organizuje u državi godišnje je oko 17.000, od čega je oko oko 2.000 sportskih manifestacija i oko 15.000 kongresa i korporativnih događaja, a čitava „event“ industrija stalno zapošljava oko 10.000 ljudi i petostruko više honorarnih angažmana.

Kada su u pitanju hoteli, od 380 kategorizovanih hotela u Srbiji, od 17. marta 340 ne radi, dok je 40 svoje kapacitete preorijentisalo za smeštaj medicinskog osoblja, kao podršku u borbi protiv KOVID-19 pandemije.

Prema podacima Udruženja za turizam PKS, u sektoru turizma posluje 33.793 kompanija i preduzetnika. Izvoz turističkih usluga Srbije već deceniju beleži stalni rast i u 2019. godini vrednost izvoza tih usluga dostigla je oko 1,4 milijarde evra, što čini 20,9 odsto ukupnog izvoza usluga Srbije. Srbiju je u 2019. godini posetilo rekordnih 3,7 miliona turista. U aprilu 2020. godine ukupno je u oblasti turizma i ugostiteljstva poslovalo blizu 8.000 privrednih društava i oko 26.000 preduzetnika.

U januaru 2020. godine, u odnosu na januar 2019. godine, broj dolazaka turista bio je veći za 24,2 odsto, u februaru za 18,9 procenata, dok je u martu ove godine u odnosu na isti mesec prošle, zbog pandemije virusa, prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, broj dolazaka turista prepolovljen.

Izvor: Privredna komora Srbije