Kako će se avio-kompanije izboriti sa padom emisija ugljen-dioksida?

Mobilnost

Foto-ilustracija: Unsplash (Derek Thomson)

Avio-industrija je gotovo blokirana otkad je počela pandemija koronavirusa. Pribojavaju se da će gubici biti i veći od očekivanog, s obzirom na ogroman broj otkazanih letova.

Vazduhoplovna industrija je u obavezi da kompenzuje emisije ugljen-dioksida koje beleži, koje su sada u definitivnom padu, odnosno da nadoknade bilo kakav rast emisije ugljenika iznad dogovorene osnovne vrednosti. Osnovna vrednost posmatra se kroz prosečne emisije za prethodne dve godine, međutim, smatra se da će ta vrednost biti znatno niža za 2020. godinu, kada su emisije štetnih gasova drastično smanjene, što će značiti da će njihovi ciljevi u budućnosti biti izazovniji. Avio-kompanije imaće znatno veće troškove oko svojih ekoloških obaveza.

Međunarodna asocijacija za avionski saobraćaj upozorila je Međunarodnu organizaciju civilnog vazduhoplovstva Ujedinjenih nacija da bi bilo potrebno izmeniti shemu kompenzacije, odnosno osnovne vrednosti za dozvoljene emisije ugljen-dioksida, jer će se u suprotnom mnoge avio-kompanije povući iz ovog dogovora, kako bi opstale.

Međunarodna asocijacija za avionski saobraćaj smatra da bi za određivanje osnovne vrednosti bilo dovoljno da se koristi proračun vrednosti iz 2019. godine. Pre pandemije, procene su pokazale da će avio-kompanije trošiti između 4 i 8 milijardi funti godišnje do 2035. godine na postizanju ugljenične neutralnosti.

U međuvremenu mnogi optužuju avio-kompanije da na ovaj način izbegavaju svoju odgovornost, pri čemu one napominju da je u pitanju opstanak industrije koja je u ovom trenutku veoma ugrožena. Iako kompanije smanjuju kapacitete, flotu i troškove, i dalje neće moći da nadoknade gubitke.

Jelena Cvetić