Kako će izgradnja puteva u Britaniji doprineti dekarbonizaciji saobraćaja?

Mobilnost

Foto-ilustracija: Unsplash (Greg Mak)

Iako je automobilska industrija već neko vreme povinovana ekološkim standardima, te se na ulicama mnogih svetskih gradova sve češće mogu zapaziti brojni električni automobili, neki od nedavnih izveštaja ukazuju na to da ovaj prelaz sa motornih na električna vozila nije dovoljan.

Vlada Velike Britanije zato razmatra izgradnju novih puteva u vrednosti od 27 milijardi funti. Razlog leži u tome što i prilikom vožnje automobila na električni pogon, vazduh se zagađuje štetnim česticama koje erodiraju iz guma i kočnica.

Mnogi, međutim, smatraju da bi se prilikom izgradnje novih „čistih“ puteva potrošilo mnogo energije za proizvodnju čelika, asfalta i betona.

Pored toga, umesto ove zamisili, predlaže se ulaganje u održivi javni prevoz, bicikle i pešačke zone. Ističe se i da je gotovo uvek pokazano da se izgradnjom novih puteva još više intenzivira saobraćaj.

S druge strane, prema izveštaju, smatra se gotovo nemogućim da se na putevima i auto-putevima na teritoriji Velike Britanije dostigne neto nulta emisija gasova sa efektom staklene bašte do 2050. godine, u skladu sa ciljem postizanja klimatske neutralnosti.

Postoje velika neslaganja oko povodom ovog pitanja – mnogi smatraju da će izgradnja novih puteva napraviti samo veliku štetu – zagađujuće emisije pri samoj gradnji i kasnije veću upotrebu vozila, te da bi bilo dovoljno povećati broj električnih vozila na ulicama i ulagati u održive vidove transporta.

S druge strane, predstavnicima vlade čini se da je ovaj korak neophodan, te da je plan u potpunosti u skladu sa ambicijom da se poboljša kvalitet vazduha i dekarbonizuje saobraćaj.

Jelena Cvetić