Izlivanje nafte u Kini, opasnost od kontaminacije hrane

Foto: pixabay

Naučnici upozororavaju potrošače da budu oprezni prilikom kupovine morske hrane.

Potrošači u Japanu, Kini i Južnoj Koreji trebalo bi da budu oprezni prilikom kupovine morske hrane dok vlasti u regionu ne ispitaju i ne objave detalje o toksičnom uticaju nakon izlivanja nafte iz iranskog tankera koji je eksplodirao u Istočnom kineskom moru. Najgora katastrofa ovakvog tipa u poslednjih nekoliko decenija proizvela je dve velike površine nafte koje pokrivaju skoro 100 km kvadratnih Istočnog kineskog mora. Stručnjaci za pomorske katastrofe su rekli da je ovo samo “vrh ledenog brega” i da je milion riba verovatno zagađeno karcinogenim materijama.

Iranski tanker koji je prenosio oko 136 000 tona lake nafte, sudario se sa još jednim brodom 6. juna. Sva 32 člana posade je stradalo prilikom eksplozije. Olupina je zatim otplovila iz kineskih voda u japansku ekonomsku zonu gde je potonula u ponedeljak.
Razmere zagađenja su i dalje nepoznate jer kada se laka nafta izlije, ona ne formira crnu glatku površinu (koja se stvara od nafte u rezervoarima za gorivo broda) . Laka nafta je manje vidljiva i više rastvorljiva, što znači da ima mnogo veći impakt ispod površine vode.
Iz Državne okeanske uprave izjavili su da su pokupili uzorke sa 19 lokacija od kojih je 5 sadržalo kerozin u nivoima višim od dozvoljenih.

Edvard Overton, profesor sa Univerziteta u Luizijani rekao je, s obzirom da nafta i dalje gori, verovatno neće ostaviti veće posledice po okolinu.
Neki stručnjaci pak smatraju da se velike količine i dalje izlivaju iz olupine, gde supstance iz nafte ne mogu da ispare ili sagore i samim tim truju veliki deo morskog sveta.

Kineske i japanske vlasti našle su se na meti kritika jer nisu adekvatno reagovale povodom ovog slučaja.
Ričard Steiner, naučnik sa Univerziteta na Aljasci, koji je učestvovao u izradi UN-ovog protokola za izlivanje nafte, pozvao je Peking i Tokio da naprave procenu štete dva dana nakon prvog sudara. On smatra da je Kina iznela dobru taktiku procene štete vozilima na daljinsko upravljanje, ali takođe smatra da je reakcija bila prespora.
“Vidim krivicu na obe strane jer nijedna vlada nije reagovala odmah”, izjavio je. On je takođe ukazao na to da bi obe zemlje trebalo da zatvore svoje ribarnice dok se ne proceni da li je hrana bezbedna.
Prema simulacijama državne okeanske uprave predviđa se da će izlivena nafta stići do Japana u narednom mesecu.
Steiner podseća na važnost nacionalne saradnje prilikom ovakvih situacija kako bi se prilikom sledećih incidenata šteta mogla smanjiti na minimum. „Japan, Kina i Južna Koreja moraju sarađivati kako bi sprečile da se ovakva situacija ponovi u budućnosti.“

Izvor: theguardian