Izgradnja metroa u Beogradu počinje u decembru 2021. godine

Mobilnost

Foto Ilustracija: Pixabay

Zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić izjavio je gostujući na TV Hepi da će izgradnja beogradskog metroa početi u decembru 2021. godine, te da je zatvorena finansijska konstrukcija. Projekat beogradskog metroa, dodao je Vesić, vredan je 4 milijarde evra, prva linija 1.8 milijardi evra, a druga 2.2 milijarde evra.

„Prošle sedmice, ministar finansija Siniša Mali i ja smo imali sastanak sa ambasadorima Francuske i Kine, a sa njima su bili i predstavnici kompanija „Alstom” i „Pauer Čajna”. Tu je napravljen dogovor koji će verifikovati Vlada Kine i Vlada Francuske, kao i Vlada Srbije. „Alstom” će raditi elektromehaniku, vozove, vagone, šine, kompletno električno napajanje, odnosno opremu samog metroa, dok će građevinske radove obaviti kineska kompanija. Odnos će biti 30 prema 70. Oko 70 odsto vrednosti posla će pripadati Kinezima, a ostalo rade Francuzi. Vlada Francuske obezbedila je finansiranje onog dela koji radi njihova kompanija. Nikada nisam video da je neko dao povoljnije uslove kao što su to uradili Francuzi da bi „Alstom” radio taj posao. Vlada Kine će obezbediti finansiranje zajedno sa svojom kompanijom „Pauer čajna” za onaj drugi deo posla“, pojasnio je Vesić.

Prema njegovim rečima, u decembru sledeće godine počeće izgradnja depoa na Makiškom polju, što predstavlja početak izgradnje metroa i tada će biti tačno 50 godina otkako je obećan metro u Beogradu.

„Da bismo počeli da gradimo metro, neophodno je da usvojimo plan generalne regulacije šinskih sistema, koji će tokom ove jeseni biti usvojen. Taj plan objašnjava kako ćemo razvijati sve šinske sisteme na teritoriji Beograda – metro, Bg voz i tramvaje. Na početku ćemo definisati prve dve linije metroa, zatim treću. Francuska kompnaija „Ežis” trenutno radi na projektovanju prve dve linije metroa, što znači da ćemo imati studiju izvodljivosti sa projektom za građevinsku dozvolu, a rade se i idejna rešenja za treću liniju metroa“, naglasio je Vesić.

Foto Ilustracija: Pixabay

Kako je naveo, prva linija počinje od Makiša i ide preko Železnika, Banovog brda, spušta se kod Šećerane, ide uz Radničku ulicu, zatim Savsku i dolazi na Savski trg, gde se ukršta sa drugom linijom, zatim ide ka Trgu republike, Luki Beograd, Adi Huji, Karaburmi i Mirijevu. Druga linija počinje od Železničke stanice Zemun i takođe se završava u Mirijevu.

Vesić je rekao da će se raditi i nove linije Bg voza, te da je predviđeno širenje linije prema Surčinu i Obrenovcu.

„To znači da ćemo povezati deo od Železničke stanice Zemun prema nacionalnom stadionu, Aerodromu „Nikola Tesla” i centru Surčina, a zatim prema Obrenovcu. Povezaćemo Surčin i Obrenovac, a već smo prošle godine povezali Barajevo i Lazarevac, kao i Mladenovac. Bg voz će ići i prema Pančevu. Razgovaramo o tome da se ponovo produži ta linija. Tako ćemo imati Bg voz koji će biti kompatibilan sa metroom, a radimo i na širenju tramvajske mreže. To će biti plan razvoja Beograda. Konačno će Beograd u narednih pet godina dobiti svoje šinske sisteme i postaćemo prava metropola“, rekao je Vesić.

Posledenje tri i po godine imamo oko 4.000 automobila više mesečno, naveo je Vesić i dodao da je zbog toga metro važan.

„Već smo dovoljno veliki grad da bez metroa ne možemo da funkcionišemo. Kada budemo imali nove tramvaje, zatim tramvaje koji će imati prednost i kada budemo reorganizovali naše linije, nećemo imati situaciju da se osam odsto ljudi vozi tramvajem. Naši tramvaji su potpuno neiskorišćeni. Ovaj grad će za pet do šest godina imati rešen saobraćaj“, kazao je Vesić.

Vesić je naveo i to da je sa glavnim urbanistom Markom Stojčićem postignut dogovor da se za svaku stanicu metroa, a biće ih 43 na prve dve linije, raspiše arhitektonski konkurs i da domaće arhitekte budu zadužene da osmisle tu stanicu.

Izvor: Grad Beograd