Gradski prevoz u Luksemburgu je sada besplatan

Mobilnost

Luksemburg je ovog marta pokrenuo značajnu promenu u javnom gradskom prevozu. Naime, kako je još pre više od godinu dana najavljeno, prevoz u ovoj maloj evropskoj zemlji je postao besplatan.

Foto-ilustracija: Pixabay

Primarni cilj je smanjenje gužve u saobraćaju i time i emisije štetnih gasova. Luksemburg je vodeći u Evropi po stopi vlasništva automobila, sa čak 670 automobila na 1000 ljudi, koliko je procenjeno u 2017. godini. Prema procenama Evropske unije, svaki vozač provede godišnje oko 30 sati „zaglavljen“ u saobraćajnom špicu. Mnogi vozači su se žalili kako često čekaju i do 45 minuta da se „probiju“ kroz gužve na ulicama.

Građani će na ovaj način uštedeti po 440 evra godišnje, koliko je iznosila karta za gradski prevoz. Ipak, vožnja prvom klasom se još uvek naplaćuje, i iznosi oko 660 evra na godišnjem nivou.

Luksemburg planira da uloži oko 3,9 milijardi evra u železnice.

Nakon što je francuski grad Dunkirk vožnju gradskim autobusima učionio besplatnim, vožnja je porasla za 65 odsto tokom radne nedelje i 125 odsto vikendom.

Estonci su još pre dve godine odlukom o uspostavljanju besplatne usluge javnog gradskog prevoza i profitirali i umnogome smanjili zagađenje životne sredine.

Foto-ilustracija: Pixabay

I širom Sjedinjenih Američkih Država preduzimaju se slične mere u gradovima, kako bi se rasteretio gradski saobraćaj. Na to dodato utiče klimatska kriza i pokušaji da se stane na put zagađenju.

U Misuriju je od prošle godine besplatan prevoz. Pojedini sportski timovi u Americi nude besplatan javni prevoz za dolaske na utakmice, a autobuski prevoz u Vašingtonu je od početka ove godine takođe besplatan.

Otakada je Kovalis u državi Oregon učionio gradski autobuski sistem besplatnim, broj putnika se povećao za 38 odsto.

Jelena Cvetić