Evropska komisija predložila da naredna godine bude Evropska godina železnice

Mobilnost

Evropska komisija smatra da bi železničkom saobraćaju trebalo dati posebnu pažnju u okviru Evropskog zelenog dogovora i da bi 2021. trebalo da bude Evropska godina železnice.

Foto-ilustracija: Unsplash (Michal Parzuchowski)

Oko četvrtine štetnih gasova s efektom staklene bašte dolazi iz saobraćaja i taj udeo raste. Železnica bi trebalo da ima značajno mesto na agendi za 2021. godine da bi se promovisala kao „održiv, inovativan i bezbedan oblik prevoza“, saopštila je EK 4. marta, istog dana kada je predstavljen novi Zakon Evropske unije o klimi koji predviđa nultu emisiju gasova u EU do 2050. godine.

„Nema sumnje da železički saobraćaj ima ogromne prednosti u većini oblasti: održivosti, bezbednosti, čak i brzini“, izjavila je komesarka EU za saobraćaj Adina Valean.

Proglašenje 2021. godinom železnice dolazi u pravo vreme, „kada je EU potreban takav kolektivni poduhvat“, rekla je Valean i dodala da je dobro povezana evropska mreža „vežba političke kohezije“.

Prema podacima EU, železnica je jedini vid prevoza koji je uspeo da smanji emisiju štetnih gasova uz istovremeno očuvanje razvoja. To je rezultat povećane elektrifikacije i čistijih izvora energije.

Evropski zeleni dogovor predviđa da 75 odsto teretnog saobraćaja bude prebačeno sa kamiona i kombija na železnicu i kopnene vode.

EK za 2021. planira niz specijalnih događaja, kampanja i inicijativa kojima će promovisati putovanje vozom.

Sledeće godine obeležava se i više važnih godišnjica povezanih sa železnicom. To će biti prva puna godina primene pravila dogovorenih u okviru četvrtog železničog paketa. Takođe će biti obeležena 40. godišnjica francuske brze železnice TGV i 175 godina  uspostavljanja prve železničke veze između dve evropske prestonice, Pariza i Brisela.

Veliki železnički projekti dobijaju sve veću političku podršku širom Evrope. Među njima je i projekat unapređenja železničke veze između Praga i Drezdena. Time će put od Berlina do Praga biti skraćen sa četiri i po na dva i po sata.

Ekološka grupa T&E nije baš veliki entuzijasta povodom nove ideje, smatrajući da železničke kompanije moraju da imaju mnogo bolju ponudu, kao na primer da olakšaju rezervaciju karata.

„Putovanje vozom je jedan od najčisitijih načina da putujete, ali nama ne treba godina železnice, nama treba godina železničkih putnika“, ocenila je ta grupa.

Izvor: Euractiv.rs