EU se zalaže za strože kontrole dizel-vozila, ali da li je to dovoljno?

Vesti | Svet

Foto-ilustracija: Pixabay

Ministri privreda zemalja Evropske unije postigli su dogovor oko strožih ekoloških pravila za privatna vozila. Udruženja za zaštitu životne sredine i potrošača nisu zadovoljne i smatraju da pravila imaju nedostatke.

Nakon dugih i mukotrpnih pregovora, ministri privreda zemalja-članica Evropske unije postigli su u Briselu dogovor oko testiranja izduvnih gasova. U pozadini tog dogovora su manipulacije oko količine štetnih izduvnih gasova kod automobila sa motorima na benzin-pogon koji već nekoliko godina zaokupljaju pažnju javnosti.

– Krajnje je vreme da Evropska komisija predloži pouzdane sisteme za izdavanje upotrebnih dozvola za automobile. Mi smo to dužni našim građanima, isto kao što smo dužni i onim proizvođačima koji nisu manipulisali – rekla je komesarka Evropske komisije za privredu Elžbijeta Bjenkovska, piše DW Srbija.

Foto-ilustracija: Pixabay

Nemačka je zadovoljna

Predlozi za raspravu oko izdavanja dozvola za tipove vozila i kontrolu tržišta, na stolu su još od početka 2016. godine. Do sada su za izdavanje potvrda po kojima neko vozilo ispunjava uslove za puštanje na tržište bile nadležne isključivo zemlje-članice. Pridržavanje pravila EU ostavljeno je proizvođaču. Cilj novog pravila je više nezavisnosti pri kontroli i pojačani nadzor evropskih službi.

Međutim, postignuti kompromis za Evropsku komisiju je samo delimično uspeh. Većina zemalja-članica tražila je još strožije kontrole, što znači bolje testiranje novih automobila i nasumične kontrole vozila koja su već na tržištu. S druge strane, neke zemlje, a pre svega Nemačka sa svojom jakom automobilskom industrijom, želele su da svoje proizvođače zaštite koliko god je to moguće. Ipak, sada su i Nemci dali zeleno svetlo:

– Došli smo do rešenja koje je prihvatljivo i za Nemačku – izjavio je Matijas Mahnig, državni sekretar u nemačkom Ministarstvu privrede.

Rešenje je tipično briselsko: i vuk sit i koze na broju. Nacionalne države ubuduće će pojačano da sarađuju na evropskom nivou, ali će istovremeno zadržati svoje nadležnosti.

Foto-ilustracija: Pixabay

Ko kontroliše, a ko kažnjava?

Konkretno, Komisija će samo predlagati pravila, a kontrole će sprovoditi same zemlje-članice. Isto tako, Komisija može i da izriče kazne – do 30.000 evra po automobilu. Komisija isto tako sme sama da vrši nasumične kontrole u zemljama-članicama.

Zemlje-članice dogovorile su se i oko formiranja posebnog tela koje bi reagovalo u slučaju nejasnoća između zemalja-članica i Brisela.

– Nama u Evropi portreban je uverljiv odgovor na skandal s manipulacijom rezultata merenja izduvnih gasova – smatra Mahnig.

Zakon ipak mora još da odobri i Evropski parlament gde su, međutim, tri države – među kojima i Velika Britanija – već najavile otpor.

Foto-ilustracija: Pixabay

Kritičari nezadovoljni

Sa stanovišta udruženja za zaštitu potrošača, kao i onih za životnu sredinu, nova evropska pravila ne idu dovoljno daleko i još uvek ostavljaju previše prostora nacionalnim nivoima. Krovno udruženje zaštitnika životne sredine i kontrole saobraćaja „Transport & Environment“ ocenjuje da je reforma „razvodnjena“.

– Parlament Evropske unije i Komisija bi, u dodatnim pregovorima, trebalo da se založe za istinsko pooštravanje sadašnjih pravila – objašnjava njihova portparolka Julija Poliskanova.

Dogovor ministara privreda zemalja-članica nipošto ne znači kraj rasprave o kontroli vozila. Slede dalje rasprave na nivou Unije, Komisije i Parlamenta, gde bi detalji dogovora još jednom mogli da budu dovedeni pod znak pitanja.

(izvor: DW)