EU pod pritiskom da odredi rok za ukidanje benzinaca i dizelaša

Mobilnost

Foto-ilustracija: Pixabay

U Evropskoj uniji čak četvrtina ukupne emisije štetnih gasova potiče od saobraćaja, pa je rešavanje ovog problema ključno kako bi se postigla klimatska neutralnost do 2050. godine.

Da bi se ostvario cilj nulte emisije, devet zemalja Evropske unije, predvođene Holandijom i Danskom, insistiraju na tome da Evropska komisija (EK) odredi tačan rok do kojeg se mora obustaviti proizvodnja i prodaja vozila na fosilna goriva.

Ukoliko uzmemo u obzir trajanje pojedinačnog vozila, neophodno je obustaviti proizvodnju benzinaca i dizelaša do 2030. godine kako bi do 2050. godine na putevima bili pretežno električni automobili, navodi ovih devet zemalja u pismu upućenom Evropskoj komisiji.

Ambiciozan cilj EK je da do 2030. godine bude najmanje 30 miliona električnih automobila na putevima u regionu, a trenutno ih je oko 1,4 miliona.

Kako bi se ubrzalo uvođenje automobila sa nultim emisijama, neophodno je da Evropa obezbedi efikasniju infrastrukturu punjenja širom regiona, a punjenje vozila na struju trebalo bi biti lako kao i punjenje telefona, prenose svetski mediji.

Ovih devet zemalja, među kojima su i Austrija, Belgija, Grčka, Irska, Litvanija, Luksemburg i Malta, pozivaju Evropsku komisiju da mora dati jasan i nedvosmislen znak proizvođačima i potrošačima da ubrzaju prelazak sa petrol i dizel vozila na električna vozila.

Dosadašnji cilj Evropske komisije bio je da se emisija CO2 umanji za 40 odsto u odnosu na nivo ovog gasa u 1990. godini, ali u decembru prošle godine postavljen je ambiciozniji cilj, a to je da se emisija CO2 umanji za 55 odsto. Kako bi se ovaj cilj ostvario, doneće se zakonodavni paket pod nazivom „Pogodno za 55“ koji će uključivati odredbu o postupnom ukidanju vozila na fosilna goriva.

Da stvari idu dobrim tokom govori i podatak da je 2020. godina bila najpovoljnija za prodaju električnih vozila u EU sa preko milion prodatih automobila. Do ovog povećanja došlo je usled pooštravanja ekoloških standarda i subvencija koje su pomogle autoindustriji da se oporavi od pandemije.

Mnoge auto kompanije su na dobrom putu da svoju proizvodnju usmere isključivo na električna vozila. Podsetimo da brendovi poput Jaguara i Bentlija planiraju da u potpunosti obustave proizvodnju automobila na fosilna goriva do kraja 2030. godine.

Ovaj model prate i švedska kompanija Volvo i evropski Ford, dok nemački Folksvagen želi da prodaja električnih automobila do 2030. godine čini 70 odsto ukupne prodaje u Evropi.

Ovom trendu priključuo se i južnokorejski proizvođač Kia jer će krajem meseca biti predstavljen njihov prvi model iskljičivo električnog vozila.

Takođe, ide se i ka proizvodnji automobila na struju za svačiji džep.

Nedavno smo objavili vest da je Kina počela da proizvodi Honguang mini – električni automobil po ceni od samo 4.500 dolara, a ovaj model uskoro bi se mogao naći i na evropskom tržištu.

Lepa vest stiže nam i iz komšiluka jer je rumunska Dačija predstavila svoj prvi model automobila na struju koji će biti pogodan za gradsku vožnju. Očekuje se da će ga njegova pristupačna cena učiniti popularnim širom Evrope.

Milena Maglovski