ELEKTROMOBILNOST: Koje nas prepreke čekaju dok eko-vozila ne postanu normalna stvar na putevima Srbije (FOTO)

Foto: EP

Danas je na Beogradskom sajmu automobila održan okrugli sto na temu „Električni automobili i razvoj infrastrukture za punjenje vozila u Srbiji“.

E-mobilnost je privilegija bogatih! Za ostale je „zeleni prevoz“ svetlosnim godinama daleko (FOTO) (VIDEO)

Predvođeni moderatorom Sinišom Mitrovićem iz Privredne komore Srbije, prisutnima su se kratkim izlaganjem obratili eminentni stručnjaci iz različitih institucija, svako sa svog aspekta: Miroslav Lutovac, direktor sektora industrije Privredne komore Srbije; prof. dr Branko Kovačević, predsednik Nadzornog odbora Elektroprivrede Srbije; Dejan Ilić, naučnik i inovator; prof. dr Nikola Rajaković, Elektrotehnički fakultet, Beograd; Vladimir Šiljkut, šef službe za pripremu novih ulaganja u TE, HE i OIE Elektroprivrede Srbije; Slavko Vujović, predsednik Upravnog odbora Instituta EKO PRIVREDE SRBIJE, šef projekta proizvodnje električnih automobila u Srbiji i Dragan Milutinović, novinar RTS-a.

Zajednički utisak svih učesnika jeste to da je u Srbiji važno što pre pokrenuti stvari, jer naša zemlja ima i stručnjake i potencijale da vrlo brzo dostigne evropske standarde u e-mobilnosti. Međutim, ono što koči stvari jeste nedostatak zakonskih regulativa.

U SUSRET SAJMU AUTOMOBILA: Država gubi milione zbog neplaćenih eko-taksi (FOTO)

Privredna komora Srbije dobila je prava da pokrene inicijativu da do pozitivnih pomaka dođe u što skorijem roku, vršenjem pritisaka na nadležne institucije i sam državni vrh da se što pre uklone raznorazne administrativne prepreke koje koče čitavu privredu u ovom sektoru.

– Ništa neće biti moguće bez državne i političke volje da se nešto promeni. Kad stvari dođu do Privredne komore i inženjera, onda ćemo dalje lako – izjavio je Branko Kovačević iz EPS-a.

Foto-ilustracija: Pixabay

Koliko je važno što pre regulisati ovo pitanje, govori podatak da je u mnogim zemljama EU već napravljen plan da se do 2025. godine zabrani prodaja automobila na dizel i benzin, a jedina alternativa vozilima na fosilna goriva jesu vozila na električni pogon.

Zapadne zemlje ozbiljno rade na razvoju infrastrukture, poput mreža stanica za punjenje i uopšteno, razvojem pametnih mreža, pa i pametnih gradova. Nemačka ima ambiciozan plan da do 20120. godine na ulicama bude milion elektro-vozila i to onih koje je proizvela njihova industrija.

Ipak, čak i one države koje prednače u e-mobilnosti suočavaju se kako sa već postojećim, tako i sa potencijalnim problemima u budućnosti. Najveći je svakako „faktor jednovremenosti“, odnosno kako da energetski sistemi uspeju da proizvedu dovoljno struje za sve korisnike koji bi punili svoje automobile u isto vreme.

Foto: EP

Takođe, iako su već proizvedena vozila koja mogu da prevale i do 500 kilometara samo jednim punjenjem, same baterije daleko od toga da su savršene, jer s vremenom slabe i nemaju baš zavidan životni vek.

Sve u svemu, Srbija će morati čim pre nešto da preduzme po ovom pitanju, a s obzirom na to da je e-mobilnost relativno nova industrijska grana, u njoj bi se i te kako našlo mesta za stručnjake kako na ovom polju, tako i drugim sektorima vezanim za održivi razvoj, energetsku efikasnost i obnovljive izvore energije.