Da li je automatsko upravljanje vozilima zaista bezbedno?

Mobilnost

Foto-ilustracija: Unsplash (Carles Rabada)

Većina vozača jedva čeka automatsko upravljanje automobilom. Da li je to uvek bezbedno? Primer jednog Nemca, koji će morati da plati kaznu od 200 evra, dovodi u dilemu i vozače i proizvođače. Koristeći ekran osetljiv na dodir tokom vožnje udario je u drvo, i uz novčanu kaznu dobio i zabranu upravljanja automobilom od mesec dana. Nisu pomogle nikakave tvrdnje advokata da se jedino tako mogu uključiti brisači.

Incident je, međutim, otvorio jedno mnogo značajnije pitanje i najavio ozbiljan problem sa kojim bi u budućnosti mogli da budu suočeni vozači, ne samo u Nemačkoj. Odluka suda znači da je svaki vozač koji tokom vožnje koristi ekran osetljiv na dodir, pa čak i ako su u pitanju nužna podešavanja, poput brzine rada brisača, u prekršaju.

„Po konvenciji u Evropi iz 1952. godine za svaki udes ne može biti odgovoran elektronski uređaj već samo vozač. Zato je i svaki drugi izgovor neprihvatljiv“, objasnio je Danijel Korans, inspektor Evropske komsije.

Od audio-sistema, preko svetala i grejanja, pa do klima-uređaja, u modelima kao što su električni automobili marke „Tesla“, ali i mnogi drugi, za sva ova podešava vozač mora da koristi centralni ekran osetljiv na dodir.

Automatizacija sada podrazumeva češću upotrebu ekrana osetljivih na dodir

To često podrazumeva skretanje pogleda sa puta i na nekoliko sekundi, pa i duže, što može da bude izuzetno opasno, ali i da se završi tragično.

„Mi sada ne znamo šta da radimo. Vozači hoće automatizaciju i što manje ručki, a ovaj primer pokazuje da se ne može baš sve kontolisati sa jednog mesta. Neki kompromis tražimo“, istakao je Lajonal Mask iz „Tesla motorsa“.

Ako ova odluka posluži kao primer za sve slične slučajeve u budućnosti, automobilska industrija imaće velikih problema.

Jedan od načina da se ova situacija prevaziće biće i veća upotreba glasnovnih komandi u automobilu, ali je pitanje koliko će one biti pouzdane i da li će moći da zamene baš sva podešavanja koja se sada vrše preko ekrana osetljivih na dodir.

Izvor: RTS