Da li Britanci odustaju od javnog prevoza?

Mobilnost

Foto-ilustracija: Unsplash (Laura Dewilde)

Prema nekim procenama, broj ljudi koji će nakon završetka izolacije u Velikoj Britaniji koristiti javni prevoz može biti i za 20 odsto manji od uobičajenog, dok se u Londonu očekuje pad i za 40 odsto kad je reč o gradskom prevozu, uključujući i metro linije. Železnički prevoz će takođe pretrpeti pad za oko 27 odsto.

Procene su urađene na osnovu anketi koje beleže trenutne stavove građana kad je reč o povratku na posao, odnosno radna mesta, ali i generalnog razmišljanja, što ukazuje i na potencijalne dugoročne promene.

Uzrok za ovakvim rezultatima uglavnom leži u dodatnom oprezu kod ljudi. Pored toga, mnogi su tokom ovog „eksperimentalnog“ perioda pandemije koronavirusa shvatili da mogu dobar deo posla obavljati i od kuće, te planiraju to i nakon završetka izolacije. Kao razlozi se uglavnom navode ušteda vremena, kao i želja da postignu bolju ravnotežu između privatnog i poslovnog života.

Gotovo 70 odsto ispitanika veruje da će virtuelni sastanci i u budućnosti moći da zamene tradicionalne sastanke i poslovna putovanja.

Foto-ilustracija: Unsplash (Krists Luhaers)

Sve ovo predstavlja izazov za vladu, koja podstiče stanovništvo da koristi javni prevoz više nego privatne automobile, kako bi se smanjile emisije štetnih čestica. Ipak, postoji bojazan da će se veći broj ljudi iz straha od zaraze ipak pre odlučiti za sopstveni automobil. Takođe, ovo može biti problem i za zaposlene u javnom prevozu, koji se mogu suočiti sa naglim padom prihoda,

Kako bi povratak automobilima kao vidu transporta bio veliki korak unazad za zaštitu životne sredine, stručnjaci tvrde da se to ne sme dozvoliti i da će javni prevoznici morati da porade na maksimalnoj bezbednosti i ujedno da steknu poverenje putnika.

Ipak, mnogi analitičari veruju da će nivo saobraćaja generalno opasti, te da će se veći broj ljudu okrenuti pešačenju i biciklizmu, kako bi poboljšali svoje zdravlje i imunitet, a ujedno izbeći kontakt u zatvorenom prostoru.

Dobar primer za poboljšanje kvaliteta vazduha i smanjenja štetnih emisija i nakon izlaska iz karantina predstavlja Milano, koji planira da „isključi“ automobilski saobraćaj iz većeg dela grada.

Jelena Cvetić