Byton: Konkurent Tesli?

Vesti | Mobilnost | Svet

Foto: Byton

Sedmog januara, na Sajmu inovacija u Las Vegasu, kineska kompanija Byton predstavila je prototip svog automobila na električni pogon. Model je najavljen kao „podsećanje da će gorivo vozila u budućnosti da bude – inteligencija“, „terenski automobil, ali pametniji“ i „prvo auto sa intuicijom“. Da li je kompanija Tesla upavo u njemu dobila novog konkurenta?

Zaljubljenici u automobile razočarani su izgledom spoljašnjosti koju opisuju čak i kao pomalo dosadnu. Zameraju mu nedostatak blistavosti koja se očekuje na pomenutom sajmu. Ipak, eksterijer ni nije glavni adut predstavljenog modela, već interfejs. Dizajniran je da najavi „novu generaciju pametnih uređaja za mobilnost i autonomnu vožnju“.

U unutrašnjosti ovog vozila, na mestu instrument table nalazi se gigantski ekran. Tokom dana je beo, dok se noću njegova svetlina smanjuje. Može da se kontroliše dodirom, glasom i pojedinim gestovima i da prikazuje video-snimke, kalendar, zdravstvene podatke i slično. U sredini volana smešten je tablet. Jedan od vozača koji su ga testirali rekao je da je Byton zapravo „pametni telefon na točkovima“.  Automobil je opremljen i senzorima za obezbeđivanje autonomije nivoa 3, što znači da Byton upravlja sam sobom, ali čovek za volanom mora da bude spreman da u svakom trenutku, zbog različitih nepredviđenih okolnosti, preuzme kontrolu. U planu je da se nadogradi do nivoa 4 koji, u teoriji, vozačima daje mogućnost da bezbedno spavaju tokom putovanja bez obzira na stanje na putu.

Foto: Byton

Predstavljenu verziju pokreće motor od 272 konjske snage, dok će verzija sa visokim performansama imati 476. U pet sekundi može da razvije brzinu od gotovo 100 km/h.

Njegovu prednost u odnosu na Tesline automobile predstavlja činjenica da sa punim baterijama, osnovni model prelazi 400 kilometara. Ipak, čelnici kompanije najavili su da planiraju da povećaju kilometražu njegovih naslednika na čak 520. Baterije automobila nastoje da poboljšaju do tog nivoa da bi vam jedno punjenje obezbedilo „nedelju dana vožnje u urbanim sredinama“. U samo pola sata, prazne baterije bile bi napunjene za 80 odsto. Međutim, dok konkurentski proizvođač ima gotovo 8,5 hiljada stanica za punjenje svojih vozila širom sveta, Byton ima – 0. Na Tesli je da li će svoju infrastrukturu da deli ili ne. Glavni izvršni direktor, Karsten Brejtfild, izjavio je da baš kao što ni motociklisti gorivo za svoje dvotočkaše različitih brendova ne kupuju na različitim benzinskim stanicama, to ne bi trebalo da bude slučaj ni sa električnim vozilima.

Foto: Byton

Sedište Byton-a je u Nanđingu, u Kini. Proizvođač tamo ima još tri ogranka, u Hong Kongu, Šangaju i Pekingu, i po jedan u Americi, u Silicijumskoj dolini, u Santa Klari, i u Nemačkoj, u Minhenu. U planu je da ovaj visokotehnološki električni automobil od 2019. godine bude dostupan na kineskom tržištu, a od 2020. i na američkom i evropskom. Cena bi trebalo da bude oko 38 hiljada evra, odnosno 45 hiljada dolara.

Jelena Kozbašić