BORBA OKTANA I KILOVATA: Kada će Srbija izgraditi infrastrukturu punjača za e-vozila? (FOTO)

Foto: EP

Juče je u okviru “Dana Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Republike Srbije u saradnji s Privrednom komorom Srbije”, na Sajmu građevine održana konferencija pod nazivom “Izgradnja objekata za punjenje električnih vozila na putnoj infrastrukturi i urbanim sredinama”.

Prisutne je najpre pozdravila Aleksandra Damnjanović, državni savetnik pri resornom ministarstvu, koja je naglasila da je uvođenje novih tehnologija, pa i razvoj e-mobilnosti u Srbiji, stvar koja je neophodna ukoliko hoćemo da idemo u korak s vremenom.

– Svet napreduje, moramo i mi. Već danas broj zvezdica koje neki hotel može da dobije zavisi i od toga da li ima punjače za e-vozila ili ne, pa ne treba da nas čudi što su neki od poznatijih lanaca već krenuli sa instalacijom punjača za elekro-automobile. Međutim, neophodno je izgraditi infrakstrukturnu mrežu punionica na svim putevima prvog i drugog reda, koji su u nadležnosti našeg Ministarstva, i punjače postaviti gde god je to moguće. Mi ozbiljno radimo na tome – rekla je ona.

Foto: EP

Predsednik Nacionalne asocijacije električnih vozila (NAEV), Ivan Vulović, primetio je da uvođenje e-mobilnosti u našu zemlju, ali i svuda u svetu, predstavlja složenu problematiku koja od svih nas zahteva da postavimo potpuno nova pravila.

– Srbija mora da pronađe svoje mesto, oslanjajući se na iskustva eksperata koji su stekli znanje u inostranstvu. Meni se čini da država u ovom trenutku baca ogromna sredstva na projekte koji ne daju nikakve rezultate. Moraju da se ustanove nova pravila, koja će vrednovati konkretne rezultate u ovoj oblasti, bilo da će država u budućnosti davati podsticaje javnom, bilo privatnom sektoru – rekao je on i dodao:

– Došlo je do istorijske transformacije u auto-industriji. Samo Volkswagen Group planira da do 2025. godine na ulice izbaci milion elektro-vozila, a konzorcijum udruženih proizvođača BMW-a, Daimler, Ford, Volkswagen planiraju da već ove godine postave mrežu brzih punjača od 350 kW na 400 lokacija na evropskim autoputevima, a da ih do 2020. godine bude preko 1.500. Zato i mi moramo da budemo pametni i ulažemo novac i ideje u pametne projekte – kazao je Vulović.

Foto: EP

Dr Marko Jakšić iz General Motorsa je svoje obraćanje započeo citatom generalne direktorke GM-a da će „automobilska industrija u narednih pet do deset godina doživeti veće promene nego u zadnjih pedeset“.

– E-mobility, autonomna vožnja, pametni uređaji, odnosno razvoj softvera za povezivanje automobila i pametnih uređaja, povećanje energetske efikasnosti, smanjenje ispuštanja štetnih gasova… Sve su to aktuelni trendovi, i sve razvijene zemlje rade na ubrzanom razvoju električnih automobila. Što se korisnika tiče, istraživanja pokazuju da je njima domet baterije najvažnija stavka pri izboru da pređu na električni automobil i da bi taj domet trebalo da iznosi oko 320 kilometara. Takođe, kupcima su važne i savremene tehnologije, povećana bezbednost vozila, ali i dizajn, koji je sada moguće menjati i modernizovati. Globalna konkurencija je velika i zato je važno izgraditi infrastrukturu punionica, ali i omogućiti ljudima da vozila pune u kućnim uslovima – objasnio je on.

Slavko Vujović, predsednik UO Instituta EKO PRIVREDE SRBIJE, šef projekta proizvodnje električnih automobila u Srbiji primetio je da „Srbija ima ideje, ali nema infrastrukturu“.

– Budućnost je jasna: do 2025. godine – samo električni automobili. Ne benzinske pumpe, već električne punionice. Ako to ne shvatimo na vreme, nećemo moći da izađemo iz svoje zemlje, a svi stranci će nas  zaobići. Potrebno je mnogo rada, mnogo ulaganja ali mi to možemo – zaključio je on.

Photo-ilustration: Pixabay

Kao predstavnik BMW-a, proizvođača koji je na proteklom Sajmu automobila predstavio svoj najnoviji model elektro automobila i3, prisutnima se predstavila direktorka kompanije Delta auto, Aleksandra Đurđević.

– Što se tiče spremnosti našeg tržišta da se e-automobili prezentuju domaćim kupcima, suočili smo se s dva ključna problema, a to su infrastruktura i to što nemamo podršku ni subvencije od države. Bez rešenja ova dva problema, nije moguće da bi jedna zemlja mogla da uveze i distribuira ovakva vozila. Mi možemo da instaliramo svoje punjače na određenim punktovima kao što su hoteli ili da svojim klijentima ponudimo da vozila pune u kućnim uslovima, ali razvoj infrastrukture je neophodan da bi e-mobilnost zaživela. To više nije budućnost, već sadašnjost – rekla je ona.