Ujedinjeno Kraljevstvo: Prvi komercijalni let na industrijske otpadne gasove

Trećeg oktobra 2018. godine okončan je jedan neobičan let. Avion kompanije Virgin Atlantic sleteo je na aerodrom Getvik u Londonu, a ono što ga razlikuje od svake druge letelice koja je dotakla pistu za sletanje na Getviku toga dana je – gorivo.

Foto: Twitter (Virgin Atlantic)

Vazduhoplov Boing 747 pokretala je mešavina standardnog mlaznog goriva uz biogorivo proizvedeno od etanola. Alkohol je dobijen od industrijskih otpadnih gasova i u tankerima aviona imao je udeo od pet odsto, ali postoje težnje da se vremenom ovaj postotak popne na 50.

Proizvođač ekološkog goriva je američko preduzeće LanzaTech koje tvrdi da bi zalihama alkohola moglo da snabdeva petinu postojeće avio-flote i da bi „ozelenjavanje“ avijacije rezultovalo u 65 odsto manjim emisijama gasova sa efektom staklene bašte.

Početna tačka ovog putovanja bio je grad Orlando na Floridi u Sjedinjenim Američkim Državama, a u odboru dobrodošlice na londonskom aerodromu nalazio se i Sir Ričard Brenson, osnivač Virgin Atlantic.

Foto: Twitter (Virgin Atlantic)

Brenson je izjavio da će saradnja avio-prevoznika sa LanzaTech omogućiti značajno ublažavanje ispuštanja štetnih gasova i da će pomoći industriji Ujedinjenog Kraljevstva. „Za nastanak ovog goriva neophodni su otpadni gasovi bogati ugljenikom kojima se udiše novi život. Time se smanjuje potreba za vađenjem novih naftnih kapaciteta iz zemljišta“, rekao je on.

Avio-preduzeće pozvalo je vladu da finansijski podrži otvaranje tri postrojenja u njihovoj otadžbini do 2025. godine. Ona bi avionima obezbeđivala i do 125 miliona galona goriva koje je manje štetno za atmosferu.

Direktorka kompanije LanzaTech, Dženifer Holmgren, rekla je: „Pokazali smo da recikliranje otpadnih emisija ugljenika u gorivo za mlaznjake nije nemoguće, da se one trebaju posmatrati kao prilika i da se mogu ponovo iznova koristiti.“

Jedan smo let bliže cirkularnoj ekonomiji!

Jelena Kozbašić