Rekapitulacija vesti koje ste možda propustili informišući se o KOVID-19

Foto-ilustracija: Unsplash (Mattias Diesel)

Prema primeru osoba iz moje okoline, stvar koja je toliko sitna da je nevidljiva golim okom nam u poslednje dve-tri-četiri nedelje svakodnevno opseda umove, te sada i ono doba kada smo brinuli o neuzvraćenim ljubavima deluje mnogo bezbrižnije. Imam osećaj da će usled tolike preopterećenosti mozak vremenom da nam poprimi oblik koronavirusa pod mikroskopom uprkos tome što sam prilično sigurna da to nije naredni korak u evoluciji ljudske vrste.

Trenutno su nam životi podređeni toj temi – i u negativnom i u pozitivnom smislu. Zanimaju nas najsvežije informacije o broju obolelih i umrlih kod nas i u svetu, o navodnim žarištima virusa i o merama predostrožnosti. Idemo u kupovinu ili izvodimo pse starijim damama i gospodi iz komšiluka. Osuđujemo neodgovorno ponašanje pojedinaca. Povukli smo kočnicu i usporili tempo. Dosađujemo se. Šijemo maske! Pazarimo na tone brašna, iako ne znamo da mesimo hleb, i zalihe toalet papira kao da su nam se biološke potrebe u novonastalim okolnostima višestruko uvećale. Aplaudiramo medicinarima u osam uveče. Mislimo samo na sebe. Paradoksalno, solidarniji smo nego ikada.

No, da se uvod ne bi odužio, hajde da pređemo na razradu – rekapitulacija vesti koje ste možda propustili informišući se o KOVID-19.

Plastične kese od 1. marta zabranjene u Njujorku

Njujorčani su na godišnjem nivou koristili neverovatnih 23 milijarde plastičnih kesa. Novi zakonski propis, koji je stupio na snagu početkom meseca, značajno će sniziti tu količinu. Ima izuzetaka od pravila, ali s obzirom na to da nisam eko-fundamentalista, smatram da je svaki poduhvat s namerom rasterećenja naše životne sredine važan. A jednog dana ko zna? Možda „grad koji nikada ne spava“ po uzoru na Havaje, koji su uveli potpunu zabranu plastike, bude i „grad koji nikada ne narušava prirodu“.

Pomaci u razvoju elektromobilnosti u Srbiji

Podsticaj širenju voznog parka Srbije vozilima na električni i hibridni pogon kroz državne subvencije treba da prati i razvoj odgovarajuće infrastrukture za punjenje. JP Putevi Srbije su to prepoznali i otvorili tender za projektovanje, isporuku, ugradnju i puštanje u rad brzih punjača na našim auto-putevima.

Predviđena je ugradnja tri brza punjača na dve lokacije: plato bivše naplatne stanice Niš (2 punjača, po jedan u oba smera) i naplatna stanica Beograd (1 punjač). Procenjena vrednost javne nabavke iznosi 50 miliona dinara bez PDV-a.

U prilog tome da „vožnja na struju“ sve više uzima maha kod nas ide i puštanje u rad četiri punjača čuvene američke kompanije Tesla, na parkingu robne kuće Ikea u Beogradu. Vozačima su na raspolaganju tzv. superpunjači. Za oko 20 minuta punjenja, oni Teslinim modelima S, X i 3 obezbeđuju mogućnost prelaska i do 250 kilometara. Mapu elektropunjača u našoj zemlji i regionu pogledajte OVDE.

Foto-ilustracija: Unsplash (Jamie Street)

I dalje zaostajemo za Velikom Britanijom

U Velikoj Britaniji gradi se mreža od 100 ultrabrzih elektropunjača, snage 350 kW. Prve stanice za punjenje osvanuće u Eseksu. Biće moguće istovremeno punjenje 24 vozila. Sistem će se napajati solarnom energijom, a viškovi će se skladištiti u baterijama.

Turistički obilazak najdublje tačke okeana

Kada vam momci mažu oči rečima „Skinuo bih ti zvezde s neba“, znajte da i to nije bog-zna-kakvo obećanje. Da biste znali koliko su ozbiljni, uzvratite im protiv-pitanjem „A da li bi mi doneo magmu sa morskog dna?“. Organizatori putovanja u Marijanski rov, na najdublju tačku okeana na oko 11 kilometara dubine, tvrde da je više ljudi posetilo Mesec, nego to misteriozno područje.

Ko su najveći dužnici Elektroprivrede Srbije?

Elektroprivreda Srbije (EPS) je objavila pregled potraživanja od svojih 20 najvećih dužnika zaključno sa 10. februarom 2020. godine. Njihov zajednički dug je skočio sa 156 miliona evra na početku prošle godine na 161 milion na početku ove. Na spisku se uglavnom nalaze državne firme poput toplana iz Bora i Kruševca, vodovoda iz Smederevske Palanke i gradskog saobraćajnog preduzeća iz Beograda. Među njima je i jedna lokalna samouprava. Apsolutni rekorder među privrednim subjektima koji duguju EPS-u jeste „Železara“ iz Smedereva, od koje se potražuje 4,6 milijarde dinara.

Od analize uzorka dijamanta do otkrića drevnog kontinenta

…nit je tanka. Evo dokaza!

„Ne za MHE“ na najčistijoj srpskoj reci i kod Sopotničkih vodopada!

Skupština opštine Arilje donela je početkom marta jednoglasno odluku da se više neće izdavati građevinske dozvole za izgradnju malih hidroelektrana i time je zaštitila najčistiju reku naše zemlje – Veliki Rzav. I reke Mali Rzav, Moravica, Panjica, Katušnica i Bilješka reka su privlačile investitore, zbog čega im je pretilo devastiranje obala, promena rečnih tokova, kao i ugroženost za biljni i životinjski svet tog područja.

Od 25. marta „veto“ na izgradnju ovih elektroenergetskih postrojenja stavljen je i u blizini Sopotničkih vodopada.

U Utrehtu se za 12 hiljada stanovnika gradi naselje bez automobila

Pored Amsterdama, još jedan holandski grad ispresecan kanalima nam je poznat po prizoru biciklista na ulicama. Reč je o Utrehtu. Kako bi se ustoličio kao evropsko središte biciklizma, grad je odlučio da podigne naselje „Mervede“ iz kog će automobili biti prognani.

Na površini od 24 hektara, smeštenoj između dva kanala u centru Utrehta, trenutno se nalazi poslovni park, ali se očekuje da će do 2024. godine na tom mestu nići gradska četvrt s fokusom na održivu mobilnost. Planira se da se u 6.000 domova useli više od 12.000 stanovnika te će, po okončanju projekta, ona biti među najvećim svetskim naseobinama tog tipa.

Jelena Kozbašić

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti