Akcija vredna pažnje: Sredstva od prodaje kesa namenjena Nacionalnom parku Tara

Usled rastuće zabrinutosti zbog klimatskih promena, društveno odgovorno poslovanje i ozelenjavanje poslovnih praksi su sve više na ceni. Prema rezultatima jednog istraživanja, šezdeset šest odsto potrošača širom planete je voljno da odvoji više novca za održive proizvode. Mera za zaštitu životne sredine uvedena u kompaniji Planeta Sport, koja se bavi prodajom sportske obuće i opreme, koštaće vas svega jedan dinar, a pri tom će imati dalekosežne pozitivne posledice na prirodu naše domovine.

Foto-ilustracija: Pixabay

U školskom uzrastu kupovina novih patika mi je zaista predstavljala životni događaj koji je poprilično odskakao od moje tadašnje rutine: prepisivanje domaćeg od Kristine pre časova-prvi čas-drugi čas-užina-treći čas…stoti čas-druženje posle škole-krevet.

Mama i ja bismo početkom proleća i jeseni uglavnom odlazile u obilazak sportskih prodavnica i nakon isprobavanja 101 različitog modela, dogovarale bismo se koji da pazarimo šetajući podgoričkim Skalinama. Jedan od mojih najzapaženijih đačkih patika je bio svetloplavi Reebok par iz drugog razreda osnovne. Po đonu je imao nešto što bi moglo da se nazove sitnim kramponima.

Broj obuće koji sam tada nosila: 32.

Broj ocena u dnevniku nižih od petice: 0 (hvala, Kristina!).

Broj dečaka koji su me šaljivo pozivali na partiju fudbala zbog „krampona“: Previše.

Čak i danas, petnaestak godina kasnije – kada imam za 4 broja veće stopalo, skupljam šestice, a ne petice, i nisam više tako zelena po godinama, ali sam svakako zelenije svesti – potraga za savršenim parom mi i dalje pričinjava jednako uzbuđenje. Uprkos tome što se moja kancelarijska „cimerka“ žali da su sve moje patike zapravo isti modeli u sličnoj bež nijansi, ali različitih proizvođača, apsolutno ne vidim nikakvu podudarnost između Adidas Gazelle, Nike Cortez i Puma Basket.

Foto: Planeta Sport

Svoju ekološku i modnu osvešćenost mogu istovremeno da podmirim u Planetinim prodajnim objektima. Kompanija se nedavno pridružila naplati plastičnih vreća koju je Srbija uvela u aprilu prošle godine, odlučivši da, iako još nije članica Evropske unije, poštuje sve mere Direktive o plastici. Evropska komisija je usvojila smernice koje ograničavaju potrošnju kesa na 90 komada po osobi do kraja 2019. i na samo 45 do do kraja 2025. Najefikasniji način da se ostvare ovi ciljevi? Naplata plastičnih vrećica.

Planetine male kese koštaju 5 dinara, sve ostale 10 – a dinar od svake prodate se odvaja za projekat „Vratimo šume, pošumimo požarišta“.

„U okviru dugoročnog projekta obnove požarima narušenog ekosistema Tare je planirano pošumljavanje zemljišta u Zaovinama koje je ostalo ogoljeno nakon šumskog požara iz 2012. godine. Osim finansiranja pripremnih radova na uklanjanju izgorelog drveća i grmlja, Planeta Sport će nabaviti i posaditi 4.000 sadnica smrče iz rasadnika Nacionalni Park Tara, te doprineti obnovi ekosistema i očuvanju biodiverziteta naše planine“, naglašava kompanija.

Planeta je izabrala da drvećem oplemeni upravo Nacionalni park Tara kao jedno od najvrednijih područja pod šumom u Evropi i najveće blago Srbije.

Prema nezvaničnim procenama trgovinskog sektora, u našoj zemlji godišnje se za nabavku plastičnih kesa potroši oko 20 miliona evra, a između 30 i 40 odsto njih se baci, što direktno utiče na zagađenje životne sredine.

Iako će moje nove patike verovatno biti bež, istovremeno mogu da budu i zelene zato što ću njihovom kupovinom simbolično učestvovati u borbi za očuvanje Tare.

Jelena Kozbašić