Bečki vozovi se kreću pomoću energije kočenja

Mobilnost

Bečko gradsko preduzeće za javni prevoz „Wiener Linien“ osmislilo je zanimljivu metodu za dobijanje električne energije iz obnovljivog izvora. U sklopu projekta zvanog „Brake Energy“ recikliraju energiju koju vozovi podzemne železnice oslobađaju prilikom kočenja i pretvaraju je u struju.

Foto: Wiener Linien

Naime, svaki put kada se neki voz metroa zaustavi na nekoj stanici, oslobađa se kočiona energija. Većina te energije vraća se u sistem i pokreće nadolazeće vozove. Kada se ne koristi za pokretanje nekog drugog voza, ta energija se preusmerava u 20-kilovoltnu mrežu naizmenične struje kompanije „Wiener Linien“. Takva se reciklirana struja tada koristi za napajanje pokretnih stepenica, liftova i rasvete na stanicama bečkog metroa.

Prvo postrojenje za pretvaranje kočione energije u struju u Beču postavljeno je 2018. godine na stanici podzemne železnice linije U2 u okrugu Donaustat. Ove je godine Beč dobio još jedno takvo postrojenje na postaji linije U1 „Altes Landgut“ u okrugu Favoriten.

„Što se više energije može reciklirati, to je manje energije potrebno proizvesti“, objasnila je članica bečkog uprave za zaštitu okoline, Uli Sima. Prema procenama ova postrojenja na godišnjem nivou mogu proizvesti do 3 GWh električne energije. To u proseku odgovara potrošnji struje u 720 domaćinstava, a omogućuje i značajno smanjenje emisija ugljen-dioksida – za čak 400 tona.

Danas samo jedan odsto ukupnih emisija ugljen-dioksida u austrijskoj metropoli otpada na javni prevoz. „Mi smo uvek u potrazi za novim načinima za zaštitu klime. Zbog toga od januara 2020. nabavljamo samo struju s nultom emisijom ugljen-dioksida koja je u celosti dobijena iz obnovljivih izvora energije u Austriji“, objasnio je direktor kompanije „Wiener Linien“ Ginter Štajnbauer.

Beč bi uskoro trebao da dobije još četiri ovakva postrojenja za recikliranje energije, od kojih je prvo planirano već 2021. godine.

Izvor: Eurocomm-PR Zagreb