Beč – grad za pešake

Vesti | Svet | Održivi razvoj

Foto-ilustracija: Unsplash (Leyy M)

Beč je pre 45 godina imao svega jednu pešačku zonu dugu jedan kilometar, a prošle godine već više od 90 i to u dužini od 21 km!

U četvrtak je u prisustvu zamenice gradonačelnika Beča Birdžit Hebajn i predstavnika nadležnih gradskih odseka i Bečke gospodarske komore službeno otvorena obnovljena bečka ulica „Rotenturmstraße“ i to simboličnim postavljanjem poslednje granitne ploče. Nakon pet i po meseci radova, građani su u istorijskom centru grada dobili novu atraktivnu zonu susreta i to uoči početka ovogodišnjih prazničnih svečanosti.

„Rotenturmstraße“ je jedna od najpopularnijih trgovačkih ulica u Beču, a radovi na njenom preuređenju izvodili su se od početka juna do sredine novembra 2019. godine. Ovom ulicom, koja povezuje Trg Svetog Stefana sa Dunavskim kanalom i trgom Švedenplac dnevno prođe više od 60.000 ljudi, koji od sada imaju daleko više prostora za sigurno kretanje. Osim podizanja kvaliteta javnog prostora, glavni cilj obnove bio je stvaranje ugodne mikroklime i snižavanje temperature vazduha u letnijm mesecima zahvaljujući hladu posađenih stabala, postavljenim fontanama i javnim česmama sa pijaćom vodom i popločavanjem ulice svetlim granitnim pločama. Sve to omogućiće da ova ulica u središtu grada bude ugodno mesto i pri sve izraženijim ljetnim vrućinama.

Gradska uprava je u obnovu ulice krenula nakon pažljivog planiranja, uvažavajući mišljenja i potrebe građana i lokalnih poduzetnika i vlasnika trgovina, koji su u projekat bili uključeni od samog početka. Zajednički cilj bio je stvaranje ugodnog prostora s više zelenila, usporavanje saobraćaja i smanjenje buke. „Pri obnovi bečkih ulica, poput ulice „Rotenturmstraße“, naglasak stavljamo na potrebe naših građanki i građana, oblikujući za njih savremeni javni prostor i mesto za slobodno kretanje“, izjavila je zamenica gradonačelnika Birdžit Hebajn. „Posebno bih istakla potrebu sadnje drveća, postavljanja javnih česmi s pijaćom vodom i klupa za sedenje. To su ciljane i održive mere prilagođavanja klimatskim promenama u vreme kada je zaštita klime sve važnija. Osim brojnim zaposlenima koji su bili uključeni u ovaj projekat, posebno se zahvaljujem mojoj prethodnici Mariji Vasilakou. Iako sam ja danas postavila poslednju granitnu ploču, upravo je ona pre više od godinu dana pokrenula uspešnu transformaciju ove ulice“, rekla je zamenica gradonačelnika.

Obnovljena ulica u brojkama

Preoblikovan je čitav ulični prostor, a kao i na ranije obnovljenoj „Mariahilfer Straße“, najveća novost je u tome što pešaci sada imaju mnogo više prostora. Automobili i autobusi i dalje se mogu kretati ulicom, iako smanjenom brzinom do 20 km/h, čime se osigurava maksimalna sigurnost pešaka i biciklista. Osigurani su i pristupi trgovinama za nesmetan istovar robe, a deo ulice je i dalje rezerviran za taksi službu. Takođe, ulicom je omogućena vožnja biciklom u oba smera, čime je Beč u svom istorijskom centru dobio prvu „zonu susreta“ (Begegnungszone). Ukupna dužina ove ulice iznosi oko 400 m, a radovima su bili obuhvaćeni i delovi obližnjih ulica. Ulica je popločana granitnim pločama različitih formata, a obnovljen je i trotoar, koji sada ima širinu od 3,5 do 4,5 m. Nova stabla – 16 japanskih sofora (Styphnolobium japonicum), posađena su tokom oktobra, a granitom je popločana površina od 6.140 kvadratnih metara na kojoj je u dužini od 950 m označena taktilna staza za slepe i slabovide osobe. Duž ulice je razvučeno 1.500 m kablova za novu uličnu rasvetu i postavljeno 450 m novih kanalizacijskih cevi. Ulica je bogatija i za 52 nova stajališta za bicikle, 24 manje i 4 veće klupe za sedenje, kao i dve fontane i dve javne česme sa vodom za piće.

U Bečkoj privrednoj komori ističu pozitivne efekte obnove bečkih ulica – to je dobro za razvoj poslova i znatno poboljšava vrednost lokacija. Iako je gradska uprava finansirala većinu troškova obnove ulice „Rotenturmstraße“, lokalni preduzetnici učestvovali su sa 30 odsto vlastitih sredstava. No, očekivana korist ovog ulaganja je daleko veća. Na primer, očekuje se da će preuređenje ulice doneti značajnu korist trgovinama i drugim lokalnim poslovima u sledećih 20 godina i povećanje prodaje za oko deset odsto već u prvoj godini. Pored toga, u Komori tvrde kako će se, zahvaljujući ovim radovima, otvoriti stotinu novih radnih mesta tie ostvariti bruto dodatna vrednost od oko 7 miliona evra godišnje. Dodatni učinak ostvariće se i uređenjem obližnjeg trga Švedenplac.

Nova pešačka zona očekuje se do kraja godine

Foto-ilustracija: Pixabay

Crveno-zelena gradska vlast poslednjih godina ulaže velika sredstva u uređenje novih bečkih „zona susreta“ i pešačkih zona. U austrijskom glavnom gradu, u kojem je udeo pešačkog saobraćaja prošle godine iznosio 26 odsto, a automobilskog 29 odsto, stalno se povećava broj pešačkih zona. Krajem ove godine tako će se otvoriti 96. bečka pešačka zona, a 2020. godine biće ih već stotinu!

Činjenica je da bečka gradska uprava grad čini sve ugodnjim mestom za pešake koji dobijaju sve više prostora, što potvrđuju i službeni podaci. Koruška ulica (Kärntner Straße), glavna ulica istorijskog dela Beča, postala je u celoj svojoj dužini od 1.093 metara prva pešačka zona, još davne 1974. godine, a ukupna dužina pešačkih zona prešla je brojku od 10 kilometara 1993. godine. Prošle godine je Beč imao već više od 20 kilometara dužine pešačke zone. U međuvremenu se u Beču puno toga promenilo, a svakako je najveća novost bilo preuređenje trgovačke ulice „Mariahilfer Straße“ 2014. godine, koja je uprkos žestokim raspravama ipak postala 90. bečka pešačka zona. Prema podacima bečkog magistralnog sektora za organizaciju saobraćaja MA 46, u austrijskoj prestonici  trenutno postoji 95 pešačkih zona.

Najnovija pešačka zona nalazi se u ulici „Schulgasse“ u okrugu Vering, u kojoj je krajem prošle godine preuređena površina od 301 kvadratnog metra i pretvorena u najmanju pešačku zonu u Beču. Trenutno se preuređuje i ulica „Königseggasse“, gde će do kraja decembra ove godine nastati nova, 96. bečka pešačka zona.

Središte grada postaje velika pešačka oaza

Kvalitet života se širom glavnog grada Austrije konstantno podiže i uređenjem malih pešačkih površina koje se oplemenjuju sadnjom drveća, uređenjem zelenih površina i postavljanjem klupa. Grad Beč razvijanjem održivih oblika transporta nastoji da smanji broj automobila u središtu grada, ali i u prigradskim područjima. Plan je da to postignu boljom organizacijom javnog prevoza, ali i uvođenjem većeg broja pešačkih zona i zona susreta. Istorijski centar Beča, odnosno prvi okrug vodi po broju i površini pešačkih zona koje trenutno zauzimaju više od 91.000 kvadratnih metara, a prema podacima sektora MA 46 ukupna površina svih pešačkih zona u gradu iznosi 311.000 kvadratnih metara. Radi poređenja, 2011. godine njihova je površina bila 253.000 kvadratnih metara.

Foto-ilustracija: Unsplash (Alisa Anton)

Sve je spremno za početak praznične čarolije u Beču

Od sredine novembra do kraja decembra milioni posetilaca iz Austrije i celog sveta uživaće u čarima bečkog prazničnog programa. Brojni gradski trgovi i druge lokacije u gradu ispunjeni su božićnim dekoracijama, no svakako najpoznatiji i najstariji bečki praznični sajam je „Christkindlmarkt”, koji se ispred zgrade gradskog veća ove godine održava od 15. novembra do 26. decembra. Na 152 štanda posetioci mogu pronaći najukusnije delikatese, tople napitke i kreativne predmete ručne izrade. Austrijski glavni grad će svojom bogatom ponudom i ove godine oduševiti sve posetioce, a novim izgledom ulice „Rotenturmstraße“ možda će uticati i na primenu bečkog modela širenja pešačkih zona i u drugim gradovima.

Izvor: Ekovjesnik