Avion na bio-pogon: Senf više nije rezervisan samo za hotdog, već i za avione

Foto-ilustracija: Pixabay

Dana 30. januara 2018. godine, u Melburnu desilo se istorijsko sletanje aviona iz Los Anđelesa. S obzirom na to da je avio-linija na ovoj relaciji već redovna, verovatno se pitate zbog čega bi ovaj let mogao da bude toliko značajan.

Letelicu kojom su bili prevezeni putnici iz Amerike u Australiju pokretala je smeša standardnog mlaznog goriva i biogoriva napravljenog od Brassica carinata, semena slačice od koje se proizvodi senf, u odnosu 90:10. U poređenju sa uobičajenim letovima, ovom prilikom, proizvodnja ugljen-dioksida smanjena je za 7 odsto. Avio-prevoznik čiji se avion, Boeing Dreamliner 787-9, upisao u istoriju je Qantas i leti pod australijskom zastavom.

Prema trenutnim standardima vazdušnog saobraćaja, avionskim kompanijama dozvoljeno je da u mešavinama goriva za svoje letove koriste maksimalno 50 odsto biogoriva. Ipak, portparolka kompanije Qantas veruje da će se novim specifikacijama ovaj procenat povećati na 100.

Biogoriva mogu u velikoj meri da doprinesu smanjenju udela avio-industrije u emisiji štetnih gasova. Međutim, kako se najčešće prave od otpadnih ulja iz ugostiteljskih objekata, njihovo snabdevanje je promenljivo. Nekada su dostupne dovoljne količine ulja za proizvodnju, nekada ne.

S druge strane, od uzgajanja Brassica carinata u te svrhe, i poljoprivrednici bi imali višestruku korist. Ukoliko na jednoj parceli konstantno uzgajaju istu poljoprivrednu kulturu, nepovoljno utiču na plodnost tla kojim raspolažu. Kada bi na svakih nekoliko godina na njoj posejali seme slačice, to bi poboljšalo kvalitet zemlje. I sami bi iz semena mogli da iscede ulje koje bi mogli da upotrebljavaju za pokretanje svojih traktora i ostale poljoprivredne opreme. Za viškove imali bi imali stalnog kupca – avio-kompanije. Otpadom od ekstrakcije ulja mogli bi da hrane stoku.

Kada bi se stabilizovalo snabdevanje sirovinama za biogoriva, zaokret ka „zelenijoj“ avijaciji postao bi izvodljiviji. Rešenje problema dostupnosti potrebnih materijala mogla bi da bude upravo – slačica.

Iako tek jedan od mnogobrojnih aktera na „nebu“, demonstracijom senfa kao održivog rešenja za pogon aviona, Qantas može da postane avio-prevoznik čijim će stopama (ili letovima?) da krenu i konkurenti.

Jelena Kozbašić