Automobilska guma s mahovinom koja proizvodi kiseonik

Očekuje se da će do 2050. godine više od dve trećine svetske populacije živeti u gradovima, pa će i potrebe za saobraćajnim mrežama u urbanim sredinama značajno porasti. Goodyear je novim konceptualnim pneumatikom Oxygene predstavio jedno od mogućih rešenja za poboljšanje kvaliteta vazduha u gradovima.

Foto: Goodyear

Inovativni koncept automobilske gume prezentovan je početkom marta 2018. godine na međunarodnom sajmu automobila u Ženevi. Odlikuje ga jedinstvena struktura sa živom mahovinom koja raste na bočnom zidu pneumatika. Sa druge strane, otvorena struktura i „pametan“ dezen gazećeg sloja pneumatika apsorbuju vlagu i vodu sa površine puta za potrebe rasta mahovine, koja zatim fotosintezom u vazduh oslobađa kiseonik.

„Pametnija“ i zelenija infrastruktura i „pametniji“ transport biće najvažniji pri rešavanju izazova mobilnosti i razvoja gradova.

Po mišljenju Svetske zdravstvene organizacije (SZO) više od 80 procenata ljudi koji žive na urbanim područjima na kojima se meri zagađenost vazduha, izloženo je zagađenju koje prevazilazi postavljene granice SZO.

Koncept pneumatika Oxygene nudi više efikasnih rešenja za bolju budućnost. Pomoću jedinstvenog gazećeg sloja Oxygene apsorbuje vlagu sa puta, koristi ugljen-dioksid (CO2) iz vazduha i tako „hrani“ mahovinu na svom bočnom zidu. Mahovina zatim fotosintezom oslobađa kiseonik. U gradu velikom kao šire područje Pariza, sa približno 2,5 miliona vozila, to bi godišnje značilo skoro 3.000 tona stvorenog kiseonika i više od 4.000 tona apsorbovanog ugljen-dioksida.

Konstrukcija pneumatika Oxygene štampana je 3D štampom gumenim prahom od recikliranih pneumatika. Laka struktura koja ublažava udare predstavlja čvrsto rešenje, bez opasnosti od proboja. Pneumatik tako ima duži vek trajanja i zahteva minimalno servisiranje. Dodatnu sigurnost obezbeđuje otvorena struktura pneumatika jer doprinosi apsorbovanju vode sa gazećeg sloja i time poboljšava prijanjanje na mokru podlogu.

Oxygene sakuplja električnu energiju koja se stvara tokom fotosinteze i njom napaja ugrađenu elektroniku, uključujući automobilske senzore, procesore veštačke inteligencije i prilagodljive svetlosne trake na bočnom zidu pneumatika koje preklapanjem boja upozoravaju učesnike u saobraćaju i pešake na nameravane manevre kao što su npr. promene vozne trake ili kočenje.

Za mobilno povezivanje brzinom svetlosti, sa visokim performansama, Oxygene koristi sistem komunikacije pomoću svetlosti (ili LiFi). LiFi obezbeđuje pneumatiku povezivanje sa internetom stvari (Internet of Things) i time omogućava razmenu podataka među vozilima (vehicle-to-vehicle – V2V) i između vozila i infrastrukture (vehicle-to-infrastructure – V2I), što je za sisteme upravljanja pametne mobilnosti od ključne važnosti.

Kao i drugi koncepti koje je Goodyear predstavljao u prošlosti u Ženevi, i Oxygene je zamišljen kao izazov za razmišljanje i debatu o pametnoj, sigurnoj i postojanoj mobilnosti u budućnosti. Ovaj pneumatik bi na taj način mogao da doprinese čistijem vazduhu, kvalitetnijem životu i boljem zdravlju stanovnika gradova.

Možete da pogledate i video:

Izvor: b92

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti