Aplikacija – iz raja izašla

Kompanija Fresh Agriculture Technologies razvija softverska rešenja za pomoć u proizvodnji voća. Tim sačinjen od sedmoro ljudi različitih profesija, od agronoma preko programera do ekonomista, svoj doprinos digitalizaciji poljoprivrede dao je osmislivši aplikaciju MapMyApple, koju je u svoju proizvodnju uvrstio i Delta Agrar.

Foto: Fresh Agriculture Technologies

Jedna od članova Fresh Agriculture Technologies, Jovana Đorđić je najavila da se ona i njeni saborci neće zaustaviti na jabukama, već će pomoć ukazati i onima koji gaje breskve, trešnje i kruške, pa u budućnosti iz njihovih kompjutera u prodavnice aplikacija za Android i Epl mobilne uređaje možemo da očekujemo i „dolazak” MapMyPeach, MapMyCherry i MapMyPear. No, hajde da za početak proniknemo u srž njihovog „prvenca”!

„Od osnivanja kompanije želimo da implementiramo agronomsko znanje eksperata za uzgoj jabuke u jednu jednostavnu aplikaciju. Živimo u eri kada svaki čovek ima telefon pri ruci u svakom trenutku, pa je naša polazna zamisao bila da svakom voćaru omogućimo da dobije neophodne podatke za što preciznije i bolje obavljanje radova u voćnjaku zahvaljujući samo jednom kliku na mobilnom uređaju”, objasnila je Jovana i dodala da aplikacija MapMyApple kreira dnevne preporuke za obavljanje osnovnih agro-tehničkih mera, kao što su navodnjavanje, prihrana i zaštita. Dodatna mogućnost koju pruža svojim korisnicima jeste i rano prepoznavanje bolesti i prisustva štetočina na osnovu fotografije.

Svog prvog „virtuelnog agronoma” su namenili proizvođačima jabuka zato što je to voće ubedljivo najzastupljenije u svetskoj proizvodnji. Čak 5 miliona hektara pod zasadom, prosečan prinos od 30 tona po hektaru i oko 2,5 miliona ljudi uključeno u uzgoj jabuka – samo su neke od brojki koje su nagnale kompaniju da MapMyApple bude njihov početni korak u pravljenju spone između poljoprivrede i informacionih tehnologija.

„Iz razgovora sa voćarima zaključili smo da je znanje agronoma i zaštitara za mnoge poljoprivrednike skupo, a istovremeno i preko potrebno ukoliko teže odgovornom i ozbiljnom poslovanju. Iz tog razloga, naša aplikacija je cenovno pristupačna i malim i srednjim uzgajivačima i prati stanje u voćnjaku 24/7. MapMyApple uzima u obzir brojne parametre koje ljudi bez pomoći računara nisu u stanju da istovremeno isprate i usklade, kao što su: sorta jabuke, godina sadnje, vremenska prognoza, lokacija voćnjaka, satelitsko praćenje parcele, analiza zemljišta, hemijska i mehanička svojstva zemljišta i druge. Nakon obrade svega navedenog, aplikacija definiše plan optimalne proizvodnje, što za krajnji cilj ima povećanje prinosa i smanjeno trošenje đubriva, vode, hemijskih sredstava, kao i ljudske snage, na delovima na kojima je biološki potencijal zemljišta i biljke slabiji”, otkrila je sagovornica, dodavši da je preuzimanje moguće na Google Play Store-u i na App Store-u. Probni period traje 30 dana nakon registracije, a posle se naplata korišćenja vrši na mesečnom nivou.

Zašto bi voćar svoje poverenje trebalo da poveri mreži algoritama umesto „živoj” reči eksperta?

Foto: Fresh Agriculture Technologies

„Ono što virtuelnom agronomu daje prednost je to što aplikacija na osnovu mašinskog učenja u isto vreme prikuplja i obrađuje veliku količinu informacija iz voćnjaka i neposrednog okruženja, koji utiču na obavljanje agro-tehničkih radnji. Sledeća bitna stavka jeste pristupačnost, kako cenovna, tako i u vidu kontinuirane podrške – korisnik MapMyApple-a može da postavi pitanja ili prijavi problem putem aplikacije i da odmah, bez čekanja, dobije odgovor agronoma. Ono što stvarnom agronomu, s druge strane, ide u prilog je to što nisu svi poljoprivrednici spremni da pređu na korišćenje aplikacije u potpunosti i da izgube kontakt sa osobom koja će putem telefona reći šta, kada i kako raditi u voćnjaku. Trend prihvatanja tehnologije je u porastu i verujem da će svaki poljoprivrednik u vrlo bliskoj budućnosti preći na ‘ti’ sa njenom upotrebom upravo zbog brzine, preciznosti i pravovremenosti podataka”, kazala je Jovana.

Ona je iznela i razlike koje je primetila između ovdašnjeg i drugih tržišta. „U inostranstvu se mnogo više gaji kultn ‚precizne‘ poljoprivrede i ljudi su u prilici da se obrazuju na mnogo više mesta, kao što su međunarodni sajmovi, vebinari i konferencije. Imajući to na umu, trudimo se da svojim korisnicima pružimo edukaciju i da im prenesemo atmosferu i novitete sa manifestacija na kojima učestvujemo, kao i da organizujemo sastanke sa njima i da kroz blog tekstove i druge marketinške kanale obogatimo njihovo znanje”, naglasila je i osvrnula se na njihov proboj u „digitalni” svet koji je, uprkos delimičnom zazoru srpskih poljoprivrednika, ipak počeo u našoj zemlji. „Do sada smo najviše targetovali Srbiju. Razlog je, pre svega, blizina korisnika. Čitav tim je ovde, pa ih je lako obići. Imali smo dosta korisnika i iz Makedonije, odnosno regije Resen, gde se dosta uzgaja jabuka”, zaključila je Jovana i istakla da su sledeće mete kompanije Fresh Agriculture TechnologiesAmerika i Turska.

Priredila: Jelena Kozbašić

 Tekst je objavljen u novom broju Magazina Energetskog portala PRIRODNI RESURSI, mart-maj, 2020.

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti