Amonijak – novo gorivo za brodove?!

Mobilnost

Foto-ilustracija: Unsplash (Ricardo Gomez Angel)

Prilkom traženja rešenja za smanjenje emisije štetnih gasova u brodskoj industriji, došlo se do sasvim novog pristupa. Naime, prilikom ranijih istraživanja zaključeno je da bi brodovi mogli da se napajaju amonijakom i da se time izbegne štetna upotreba dizela.

Amonijak predstavlja jedan od osnovnih elemenata za  hemikalije, tekstil, eksploziv, rashladna sredstva i đubriva. Dosta se koristi u poljoprivredi, ali prekomerna upotreba može dovesti do zagađenja vazduha. U kombinaciji sa drugim gasovima izaziva efekat staklene bašte.

Amonijak ne sagoreva ugljen-dioksid, međutim, određena količina ovog gasa se emituje prilikom stvaranja amonijaka. Sagorevanjem amonijaka stvaraju se i azotni oksidi, koji su takođe odgovorni za efekat staklene bašte.

Prema izveštaju Kraljevskog društva, prilikom proizvodnje amonijaka stvara se 1,8 odsto ukupne emisije ugljen-dioksida na globalnom nivou.

Ipak, od nedavno postoji rešenje i za to.

Nova tehnologija može da stvori amonijak bez ugljen-dioksida. Jedan od način jeste hvatanje emisija ugljen-dioksida koje su nastale prilikom stvaranja amonijaka, a zatim smeštanje u podzemne stene. Drugi način omogućava stvaranje amonijaka iz obnovljivih izvora energije, pri čemu se ne stvara CO2. Negativna strana ove metode je što je sada nepouzdano tvrditi da li ćemo tokom narednih decenija imati na raspolaganju dovoljno čiste energije.

I pored toga, važno je razviti tehnologiju koja će potpuno dekarbonizovati amonijak i ujedno obezbediti prostor za skladištenje velikih količina ovog goriva.

Jelena Cvetić