Albanija zabranjuje uvoz dizelaša starijih od 10 godina, građani protestuju

Mobilnost

U cilju poboljšanja kvaliteta vazduha, Albanija je odlučila da zabrani uvoz dizel vozila koja su stariji od 10 godina i koji ne ispunjavaju emisioni standard Euro 5*.

* Evropskim emisionim standardima definišu se prihvatljive granice proizvodnje izduvnih gasova za nova vozila u Evropskoj uniji i Evropskoj ekonomskoj oblasti (EEA). Direktivama EU progresivno se donose sve stroži standardi. Prvi Euro 1 standard je donet 1992, a Euro 5 – 2009. godine. To, ipak, nije poslednji u nizu. U septembru 2014. donet je Euro 6.

Ove mere trebalo bi da stupe na snagu u januaru 2019. godine. Neće uticati na automobile koji su već u upotrebi.

Albanija se za postepeno „podmlađivanje“ voznog parka svojih građana i zabranu uvoza starih dizelaša odlučila kako bi smanjila štetne emisije automobila koje su jedan od ključnih faktora zagađenja vazduha, uz obrazloženje da ono šteti i ljudima i njihovom okruženju. Trenutna starost vozila u ovoj državi iznosi 20 godina i dvostruko je viša u odnosu na onu u Evropskoj uniji.

Foto-ilustracija: Pixabay

Vazduh u Albaniji je, prema izveštaju Evropske agencije za zaštitu životne sredine iz 2016, izuzetno niskog kvaliteta, a po zagađenju prednjači prestonica Tirana. Loše stanje vazduha je posledica saobraćaja, građevinarstva i gustine naseljenosti.

Trenutno tek 3,3 odsto prevoznih sredstava (oko 14 hiljada) na albanskim putevima ispunjava Euro 5 i Euro 6 standarde.

Odluka o zabrani uvoza starijih vozila nije naišla na odobravanje stanovništva.

Prodavci automobila pobunili su se strahujući za opstanak svog posla. Proteste objašnjavaju stavom da Albanci sa mesečnom platom od 200 evra ne bi mogli da priušte skuplji, noviji model četvorotočkaša i obećavaju da će nemiri da se nastave ukoliko do kraja meseca vlada ne povuče novi zakon.

Prema njihovom mišljenju, propis bi ostavio 5000 ljudi bez zaposlenja.

Jelena Kozbašić