Da li ćete se pridružiti akciji čišćenja reka širom Srbije?

„Očistimo reke Srbije“ je novi projekat zaštite životne sredine koji zajedničkim snagama sprovode dnevni list Blic i kompanija Vip mobile sa namerom da se vodotokovima Srbije vrati dostojanstven izgled.

Foto: Executive Group

Kampanju je prvobitno pokrenuo Blic. Redakciju dnevnog lista je na ovaj poduhvat inspirisao jedan čitalac, poslavši im fotografiju svog okruženja zagađenog đubretom. Nisu hteli da se zaustave na rečima i izveštavanju o tome, već su poželeli da doprinesu da naše okruženje poprimi lepši izgled.

U sklopu prve faze čišćenja je, zahvaljujući uključivanju više od 2.000 ljudi, za tri meseca ukupno 11 reka i 5 jezera bilo „oslobođeno“ od 2.000 kubika smeća. U drugu fazu Blic je ušao s pojačanjem u obliku još jednog saborca – Vipa.

U periodu od oktobra do decembra 2019. godine, Blic i Vip mobile će organizovati akcije čišćenja kako bi više od 20 reka i priobalja širom naše domovine opet zablistalo.

Projekat „Očistimo reke Srbije“ je podržao i ministar trgovine, turizma i telekomunikacija Rasim Ljajić. U svom obraćanju medijima, povodom predstavljanja akcije čišćenja reka, Ljajić se osvrnuo na međusobnu povezanost ekologije i turizma.

„Procenjuje se da jedan turista iza sebe ostavi oko jedan kilogram čvrstog otpada, što rađa opasnost da nalet turista itekako ugrozi kvalitet životne sredine širom planete. Kod nas situacija nije baš takva. Mi nismo zemlja masovnog turizma – na žalost ili na sreću, zavisno iz kog ugla posmatrate. Sa stanovišta turizma – na žalost, sa stanovišta ekologije – verovatno na sreću“, objasnio je ministar, dodavši da smo naš problem – mi sami. „Mi sami zagađujemo svoje okruženje. Nama ne treba niko sa strane! Naše reke nisu čiste – ne zato što ih prljaju neki tamo vanzemaljci, Nemci, Amerikanci. To činimo mi sami“, kazao je i zaključio da na taj način sečemo granu na kojoj sedimo.

„Dvadeset prvi vek će biti vek borbe za vodu, hranu i energente… Ovih resursa je sve manje zato što se oni upotrebljavaju za razvoj civilizacije, dok je stanovnika na Zemlji sve više“, upozorio je Ljajić. Apelovao je da se neodržive prakse zaustave i da se raspoloživim resursima upravlja na pametniji način.

„Nećemo da gledamo kako tone najraznovrsnijeg smeća, hiljade plastičnih flaša, kesa i ostale PVC ambalaže, plutaju po rekama i jezerima širom Srbije. Hajde da svi zajedno pokažemo koliko volimo lepote naše zemlje, da dok pecamo, šetamo se ili uživamo pored reka, jezera, u šumi ili na planini, gledamo samo zelenilo i živi svet u njemu“, izjavio je Predrag Mihailović, glavni i odgovorni urednik dnevnog lista.

Partner Blica u nastavku kampanje je već pomenuta kompanija Vip mobile, koja je još 2012. godine u javnosti prepoznata po svom ekološki odgovornom poslovanju kada je prva . Njen direktor Dejan Turk smatra da stanje naše životne sredine zavisi isključivo od nas i nada se da će akcija „Očistimo reke Srbije“ biti podsticaj za neke šire društvene inicijative i stvaranje zdravijeg okruženja. „Tu filozofiju Vip živi već godinama, kroz niz ekoloških aktivnosti u koje su uključeni naši zaposleni, a trudimo se da iste vrednosti prenesemo i našim korisnicima i široj javnosti“, istakao je on.

„Ovakve akcije su od izuzetnog značaja i dobar su primer kako konsenzus između javnog sektora, medija, poznatih ličnosti i kompanija može doprineti edukaciji naših najmlađih sugrađana koji treba da stvore prave ekološke navike“, dodao je direktor Agencije za zaštitu životne sredine, Filip Radović.

Najpre će se 11. oktobra čistiti šetalište pored reke Ibar, kao i ušće ove reke u Zapadnu Moravu, s početkom u 10.30. Svi zainteresovani koji žele da se priključe, mogu da se jave na mejl cistereke@ringier.rs. Karavan čistača potom nastavlja svoje putovanje kroz Niš, Pančevo, Sombor, Bačku Topolu, Čajetinu, kao i u brojnim druga mesta, o čemu će organizatori blagovremeno obavestiti svoju čitalačku publiku i korisnike.

Jelena Kozbašić